Valoarea ecotichetului pentru programul „Rabla” nu a fost stabilită încă, dar cu siguranţă aceasta va creşte, a declarat, ieri, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet.
„Am avut lungi discuţii cu producătorii de autovehicule din România, cu importatorii de autovehicule din România şi cu toţi românii care aşteaptă cu nerăbdare acest program. Vom definitiva în curând consultările publice în acest sens şi sperăm foarte repede să putem să trimitem la Monitorul Oficial noile praguri ale valorii ecotichetelor. Un termen de debut al acestui program ţine mai degrabă de aprobarea bugetului Administraţiei Fondului pentru Mediu şi de dezvoltarea aplicaţiei informatice. Noutatea anului acesta este legată de faptul că românii se vor înscrie singuri în platformă, nu vor mai face înscrierea prin intermediul unui dealer de autovehicule. Îşi vor lua voucherul şi vor deconta acel voucher la orice dealer, la orice producător, la orice furnizor de autoturisme”, a afirmat Fechet, potrivit TVRInfo.
Ministerul Mediului a lansat, pe data de 5 martie 2025, în consultare publică, Ghidul pentru „Programul pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, cunoscut ca „Rabla”.
Conform documentului, cuantumul ecotichetului destinat cumpărătorilor de autoturisme 100% electrice rămâne la fel ca în 2024, respectiv 25.500 de lei (5.000 de euro). Totodată, se vor acorda 7.000 de lei pentru achiziţionarea unei motociclete, 10.000 de lei pentru cumpărarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid şi 13.000 de lei la achiziţia unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice.
Pe acest subiect, la scurt timp după publicarea documentului, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) şi-a exprimat dezacordul faţă de forma propusă de către minister, considerând că prevederile nu răspund în mod adecvat nevoilor pieţei şi riscă să încetinească şi mai mult procesul de electrificare a transportului rutier din România.
În acest context, asociaţia profesională a reiterat propunerile transmise anterior Guvernului şi Ministerului Mediului, una dintre acestea fiind menţinerea şi majorarea subvenţiei pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro, în 2025, şi de 7.500 de euro, în 2026, urmate de o scădere treptată până în 2030.
De asemenea, APIA a propus majorarea plafonului maxim al preţului de achiziţie eligibil prin „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflaţia şi a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante. În plus, în viziunea asociaţiei, ar fi nevoie de reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziţionat prin program, de la 3 ani la un an, pentru a încuraja o piaţă dinamică şi a facilita accesul mai multor categorii de consumatori la mobilitate electrică.