Românii continuă să cumpere tot mai multe mașini noi, iar datele oficiale arată o creștere semnificativă a înmatriculărilor față de februarie 2024, potrivit TVRInfo.Cu toate acestea, mașinile electrice pierd teren, înregistrând o scădere de peste o treime, ceea ce ridică semne de întrebare asupra viitorului acestui segment pe piața auto din România.
În februarie 2025, numărul autoturismelor noi înmatriculate în România a ajuns la 11.778, înregistrând o creștere de 5,4% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Acest avans arată un interes tot mai mare pentru mașinile noi, însă distribuția pe categorii de motorizare spune o poveste diferită.
În timp ce autoturismele „electrificate” (inclusiv hibride și plug-in hybrid) au înregistrat o creștere a înmatriculărilor de 17,3% față de februarie 2024, segmentul mașinilor electrice 100% a avut o evoluție opusă. Înmatriculările de vehicule complet electrice au scăzut cu 34,8%, ajungând la o cotă de piață de doar 6,1%.
Această tendință indică o scădere a interesului pentru mașinile electrice pure, în timp ce alternativele hibride par să câștige teren.
În februarie 2025, topul celor mai vândute autoturisme 100% electrice în România a fost dominat de Dacia Spring, cu 344 unități vândute, însă aici avem o scădere de 23,7% față de februarie 2024. Leapmotor T03 este pe locul 2, cu 51 de mașini vândute. Pe podium se află și Tesla Model 3, cu 45 automobile vândute. Deși Dacia Spring rămâne liderul pieței electrice din România, scăderea generală a vânzărilor arată o modificare a preferințelor consumatorilor și o posibilă reticență față de achizițiile de mașini electrice, în ciuda programelor de stimulare existente.
La autoturismele Plug-in Hybrid, clasamentul vânzărilor din luna februarie 2025 arată astfel: pe primul loc se află Volkswagen Golf, cu 71 mașini vândute, apoi urmează Ford Kuga cu 59 unități vândute și pe locul 3 se află modelul Toyota RAV4, cu 34 unități.
În categoria autoturismelor hibride, deci cele fără reîncărcare din surse externe, Dacia Duster domină vânzările, cu 307 unități înmatriculate. Urmează Toyota RAV4 (271 unități) și Toyota Yaris Cross (167 unități).
Piața auto din România este într-o continuă schimbare, iar competiția între producători devine din ce în ce mai ­acerbă.
Dacă segmentul mașinilor hibride rămâne pe un trend ascendent, cel al vehiculelor electrice vedem că înregistrează scăderi notabile.
Totul ar putea depinde însă de modificările pe care Ministerul Mediului le ia în calcul pentru programul Rabla. În funcție de noile reguli, acest sector ar putea cunoaște fie un impuls important, fie o încetinire și mai accentuată.