Nicoleta Dumitrescu

Odată ce s-a decis și în ce pătrățele, pe buletinul de vot, vor fi trecute numele celor 11 candidați care-și doresc să fie primul om în stat în România, partidele – și nu numai – au început să țeasă de zor planurile de bătaie pentru cucerirea electoratului, având în vedere că sunt destule cuvintele cheie incluse în strategiile de campanie.
Despre ce cuvinte cheie este vorba? În primul rând, cea mai mare atenție, luată în calcul de absolut toți candidații, este îndreptată către modalitățile care trebuie găsite astfel încât să fie atrași, ca potențiali votanți, foștii alegători ai lui Călin Georgescu. Or, după cum s-a văzut, nu sunt puțini cei care, ”treziți în conștiință”, au dovedit, inclusiv în stradă, în fața clădirii Biroului Electoral Central sau a Curții Constituționale a României, ce poate să însemne pasiunea, în adevăratul sens al cuvântului, pentru un om, în calitatea lui de candidat, dar mai ales mesajele și îndemnurile lui adresate țării și poporului. Oricum, deja, unii dintre cei 11 candidați se consideră că sunt un fel de ”urmași” ai acestuia, acest lucru văzându-se atât după publicarea, pe rețelele de socializare, a unor fotografii, cât și după împrumutarea unor frânturi din deja celebrele lui mesaje adresate românilor.
Pe de altă parte, un alt cuvânt cheie trecut în strategiile de campanie ale candidaților la prezidențiale este accederea în turul doi, care mai de care, deja, considerând că această șansă le va surâde, cu cea mai mare certitudine! Dar, având în vedere faptul că România face o a doua încercare în a-și alege un nou președinte, după ce CCR a anulat alagerile prezidențiale de anul trecut, o premieră pe plan național, este de văzut cum și în ce fel candidații și partidele care îi susțin au învățat, după cum au și declarat, ceea ce au transmis românii prin vot în anul 2024, anul în care au fost concentrate toate rândurile de alegeri. Numai că deja se vede că politicienii fac parte din categoria acelora care promit mult și fac puțin, ceea ce nu este o noutate, având în vedere faptul că, în continuare, pe primul plan sunt sloganurile de genul ”dacă voi ajunge președinte mă voi lupta pentru România, pentru popor, pentru români”, ”voi pune interesul românilor pe primul loc” și lista poate continua.
De fapt, în continuare, prezentările candidaților sunt pline de lozinci populiste, care mai de care considerând că, dacă nu le-ar folosi, atunci mesajele lor nu ar putea să ajungă atât de repede la electorat. Dar, ceea ce uită candidații, chiar și după reluarea întregului proces electoral al alegerilor prezidențiale, este că un președinte de țară nu poate să ia deciziile pe care le poate lua un șef de Guvern, greșeală sau mai degrabă capcană în care se încăpățânează să cadă, în continuare, destui dintre cei care se văd deja la Cotroceni. Însă, se pare că astfel de… finețuri de cunoaștere a drepturilor și obligațiilor constituționale pe care le are un președinte de țară nu prea contează, dovadă că mult mai importantă se dovedește câștigarea, prin orice modalitate, de noi potențiali votanți. E de văzut, însă, ce se va întâmpla din 4 aprilie, când începe, cu adevărat, campania electorală pentru prezidențiale, cea care contează pentru unul dintre cele mai importante cuvinte cheie, și anume accederea în turul doi al alegerilor.