Se ia în calcul ca șoferii români care conduc mașini vechi, ce poluează, să plătească o taxă în plus. Măsura ar putea fi aplicată chiar de la începutul anului viitor, anunță TVR Info.
Pe șoselele României circulau anul trecut aproximativ 1.500.000 de mașini Euro 3, iar taxa pentru autovehicule poluante face parte dintr-o cerere de plată din Planul Național de Redresare și Reziliență, în valoare de 20 de miliarde de euro. Prin PNRR, România și-a asumat taxarea mașinilor care poluează, iar experții Comisiei Europene vin la București și vor stabili împreună cu oficialii români de când se va aplica și care va fi valoarea ei.
Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene: „Prima formă de impozitare este cea a utilajelor grele, în funcție de numărul de kilometri parcurși, iar cea de-a doua este cea referitoare la gradul de poluare al mijloacelor de transport, respectiv cu cât este mai poluant un mijloc de transport, cu atât taxa va fi mai mare.Impactează asupra unui număr de peste 8 milioane de proprietari de mașini.” Taxa pentru mașinile poluante face parte din cererea de plată numărul 4 din PNRR, care trebuie depusă în luna iunie și care poate aduce României 20 de miliarde de euro. Adrian Sandu, reprezentantul Asociaţiei Constructorilor de Maşini din România: „În România, până în prezent, nu a fost taxată poluarea, a fost taxată doar utilizarea vehiculelor și deținerea acestora. Parcul auto din România numără în prezent peste 11 milioane de vehicule, care în medie au o vechime de peste 15,8 ani, deci suntem pe locul 3, la coada Europei, în privința vechimii parcului auto.” Anul trecut, în România erau peste un milion de mașini cu o normă de poluare Euro 2, peste un milion și jumătate în categoria Euro 3 și aproape 4 milioane Euro 4. În 2023, au fost importate în România peste 300.000 de mașini second-hand.
Șoferii sunt supărați că va apărea o nouă taxă, iar unii admit însă că o mașină ieftină, mai veche, implică și cheltuieli mai mari. Guvernul a mai aplicat în trecut o taxă auto pentru poluare, care s-a transformat în timbru de mediu. În urma unor procese însă, Curtea Europeană de Justiție a obligat statul român să restituie integral șoferilor banii plătiți pentru această taxă.