Diana Frîncu
Ancheta privind combustibilul de proastă calitate care a trimis la service mai multe avioane de luptă MiG 21 LanceR ale MApN se află în lucru de trei ani pe masa procurorilor DIICOT din Ploiești. Surse judiciare au precizat pentru ziarul Libertatea că sunt așteptate rezultatele unor expertize în baza cărora anchetatorii să poată face legătura științific între defecțiunile aeronavelor militare și kerosenul neconform, care nu respecta punctul de îngheț.
Cerere de arestare ratată
În vara anului 2022, procurorii DIICOT Ploiești cereau arestarea preventivă a fraților Cristian și Dan Berendel (Foto: marterchemoil.com), cunoscuți oameni de afaceri din domeniul industriei petrolului. Acuzațiile erau dintre cele mai grave: acte de diversiune, o infracțiune rar întâlnită în dosarele penale din România, care vizează securitatea naţională și care se pedepsește cu închisoare de la 10 la 20 de ani, dar și constituirea unui grup infracţional organizat, fals și înșelăciune. Atât Curtea de Apel Ploiești, dar și Înalta Curte de Casație și Justiție au respins solicitarea de arestare preventivă pe numele celor doi prahoveni. Procurorilor li s-a reproșat că nu reușiseră să facă legătura, în iulie 2022, între defecțiunile aeronavelor de luptă și kerosenul de proastă calitate livrat Ministerului Apărării Naționale de către societatea reprezentată de frații Berendel. Între timp, dosarul a dispărut de pe portalul instanțelor de judecată. Cu privire la acest caz nu a fost emis niciodată un comunicat de presă din partea procurorilor, deși DIICOT este una dintre cele mai vocale structuri de parchet din România, care semnalează frecvent acțiunile încă din faza de urmărire penală.
Ce prevedea contractul dintre MApN și furnizorul român de kerosen
În actele dosarului studiate de Libertatea se arată că, în data de 27.02.2018, S.C. Jetfly Hub S.R.L. a încheiat cu Ministerul Apărării Naţionale, pentru o perioadă de patru ani, acordul-cadru cu nr. A1784 prin care operatorul economic urma să furnizeze combustibil turboreactor de aviaţie către beneficiar, reprezentat de unităţi militare din subordine. Conform contractului, societatea trebuia să livreze MApN două tipuri de carburant (kerosen), respectiv Jet Al şi Jet Al Premium. Diferenţa între cele două tipuri de carburanţi o reprezenta, printre altele, rezistența la temperaturi extreme, respectiv punct de îngheţ (freezing point) la -47 de grade Celsius în cazul combustibilului Jet Al, respectiv -53 de grade pentru Jet Al Premium. În actele dosarului se arată că între MApN și reprezentanții societății a existat o corespondență prin care s-au adus clarificări detaliate cu privire la parametrii pe care trebuia să-i respecte combustibilul turboreactor de aviație.
Ce au livrat frații Berendel
Pe 1 martie 2018 a avut loc un prim transport de kerosen importat din Grecia, iar calitatea combustibilului respecta întocmai cerințele prevăzute în caietul de sarcini de MApN. „Cu alte cuvinte, pentru a prezenta credibilitate şi pentru a câştiga încrederea achizitorului, la începutul contractului, reprezentanţii furnizorului şi-au îndeplinit obligaţiile contractuale asumate”, se arată în actul de acuzare al DIICOT. Ulterior, în iunie 2018, au loc alte cinci livrări de combustibil către MApN, însă de data aceasta calitatea kerosenului nu mai îndeplinea parametrii calitativi stipulați în contract. Anchetatorii au descoperit că, în cazul acestor livrări, combustibilul provenea dintr-un alt vas, care ancorase în portul Constanţa cu mult timp înainte, respectiv la data de 5.10.2017. Se încălca astfel o altă prevedere contractuală, furnizorul având „obligaţia de a garanta că produsele livrate sunt fabricate cu cel mult 6 luni înainte”. În plus, acest kerosen nu respecta punctul de îngheţ solicitat de -53 de grade Celsius. „S-a constatat, aşadar, că parametrii nu sunt specifici nici măcar pentru carburantul tip Jet Al, în condiţiile în care nu conţin cei doi aditivi obligatorii, respectiv componenţii nehidroprocesaţi figurau cu valoarea 100 în loc de 0, cu atât mai mult nefiind atinși parametrii impuşi pentru carburantul tip Jet Al Premium”, se menționează în dosarul DIICOT.
MApN cere schimbarea sursei de aprovizionare
După o altă serie de livrări cu marfă de proastă calitate, MApN notifică societatea cu privire la neconformitățile constatate pentru produsele Jet Al şi Jet Al Premium livrate unităţilor militare în perioada 21.12.2018 – 18.01.2019 și cere schimbarea sursei de aprovizionare şi furnizarea în continuare de produs conform specificaţiilor tehnice. În mai 2021, societatea nu a mai efectuat către Ministerul Apărării Naţionale livrări de combustibil turboreactor de aviaţie provenit din import, ci exclusiv carburant furnizat de Rompetrol, acesta din urmă prezentând parametrii conformi, motiv pentru care nici aceste livrări nu formează obiectul cercetărilor, arată procurorii DIICOT. Totuși, timp de aproape doi ani, aeronavele militare au fost alimentate cu combustibil turboreactor neconform, ceea ce a condus la deteriorarea unor aparate de zbor tip MiG 21 LanceR, care au ajuns în custodia S.C. Aerostar S.A. Bacău, unitatea de specialitate responsabilă cu reparaţia şi service-ul aeronavelor militare, arată sursa citată.
Concluzia mecanicilor de la Aerostar Bacău
Concluzia specialiştilor Aerostar Bacău a fost radicală: din cauza utilizării petrolului au rezultat pompe de combustibil deteriorate şi motoare care nu puteau fi oprite şi în scopul evitării riscului de producere de evenimente nedorite este necesară efectuarea în cel mai scurt timp a unei analize complete a calităţii petrolului aprovizionat. Aerostar descoperea că la unitatea UM 01969 Câmpia Turzii în pompa nr. 54… s-a identificat şpan metalic în filtrul central din cauza lubrifierii necorespunzătoare, aceasta depinzând de proprietăţile chimice de lubrifiere ale petrolului folosit. Concluziile mecanicilor din Bacău nu au fost însă suficiente pentru instanță. Procurorii DIICOT au solicitat expertiza tehnico-științifică prin care să se poată face legătura între defecțiuni și kerosenul necorespunzător.
* Aeronavele MiG 21 LanceR, oprite de la zbor Aeronavele MiG, de proveniență rusească, sunt unele dintre cele mai vechi din dotarea armatei române, primele fiind achiziționate la începutul anilor ’60. Toate zborurile cu aeronavele MiG 21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române au fost suspendate, începând de vineri, 15 aprilie 2022, anunță Ministerul Apărării Naționale (MApN). Decizia a fost luată însă după o lungă serie de accidente în care au fost implicate aceste tipuri de aeronave. „Măsura a fost luată având în vedere incidența considerabilă a evenimentelor și accidentelor de aviație înregistrate pe timpul exploatării aeronavelor MiG 21 LanceR, soldate cu mai multe victime și aeronave avariate sau distruse, în scopul îmbunătățirii siguranței aeronautice și pentru prevenirea producerii evenimentelor și accidentelor de aviație prin reducerea riscurilor asociate defecțiunilor tehnice”, transmitea MApN la data luării deciziei. La începutul lunii martie 2022, un avion de vânătoare MiG 21 LanceR și un elicopter de luptă IAR 330-PUMA s-au prăbușit la un interval de doar 40 de minute, ultimul plecând într-o operațiune de salvare a pilotului de la primul zbor, care dispăruse de pe ecranele controlorilor de trafic. În urma dublei tragedii aviatice, șapte militari și un pilot și-au pierdut viața. Pilotul MiG-ului 21 LanceR se afla în misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei atunci când a pierdut legătura radio cu turnul de control, iar ulterior a dispărut de pe radar. Acest accident a pus capăt unei lungi serii de accidente petrecute în România în care o aeronavă MiG a fost implicată, peste 30 doar în perioada 1990-2022.
* Acuzații fără precedent ale procurorilor DIICOT Revenind la ancheta DIICOT, procurorii au stabilit că prejudiciul adus MApN este în cuantum de 32.553.147,19 lei, reprezentând contravaloare facturi achitate pentru combustibilul neconform. Anchetatorii au apreciat că defecțiunile provocate aeronavelor militare ale armatei române din cauza alimentării cu kerosen de slabă calitate a adus atingere capacității de apărare a țării și reprezintă o ameninţare la adresa securității naţionale. Așadar, reprezentanții societății care a livrat combustibil neconform MApN au fost acuzați de acte de diversiune. „Prin aceasta se înțelege, inclusiv, distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuinţare în întregime sau în parte, prin orice mod, a mijloacelor de transport sau a oricăror alte bunuri, dacă fapta pune în pericol securitatea naţională. Or, aeronavele militare de luptă care au suferit serioase degradări din cauza alimentării, pe parcursul perioadei infracţionale, cu un combustibil turboreactor de aviaţie necorespunzător reprezintă bunuri de interes strategic, a căror avariere a constituit o ameninţare la adresa securității naţionale şi capacităţii de apărare a ţării, cu atât mai mult cu cât este de notorietate că în cadrul Alianţei Nord-Atlantice, România şi-a asumat asigurarea securității flancului estic al NATO”, se arată în actele dosarului.
MApN neagă acuzațiile
În ciuda acestor acuzații grave și fără precedent în România, MApN a precizat într-un comunicat remis presei în octombrie 2022 că aeronavele MiG 21 LanceR din dotarea Forţelor Aeriene Române nu au fost consemnate la sol din cauza unor probleme tehnice cauzate de calitatea combustibilului utilizat. „În perioada 2018-2021, coeficientul de disponibilitate tehnică a flotei de aeronave MiG 21 LanceR a asigurat executarea întregii game de misiuni, inclusiv cele de poliţie aeriană, potrivit destinaţiei acestui tip de aeronave. În perioada de referinţă, nu au existat intervale în care flota de aeronave MiG 21 LanceR să fi fost consemnată la sol din motive tehnice cauzate de calitatea combustibilului utilizat. Relaţia contractuală cu SC JET FLY HUB SRL Ploieşti s-a derulat în perioada 1.03.2018 – 31.07.2021, procedura de atribuire fiind licitaţie deschisă, cu respectarea prevederilor legislaţiei incidente”, arată sursa citată.