Virgiliu Nanu, președintele CJ, a cerut ­demisiile conducerii executive a operatorului și ale ­membrilor Consiliului de Administrație

Violeta Stoica

Operatorul județean al serviciilor de apă și canalizare – Hidro Prahova – a ajuns, la început de an, un adevărat măr al discordiei, odată cu prezentarea noilor tarife, printre cele mai mari din țară. Pe de altă parte, președintele CJ Prahova, Virgiliu Nanu, le-a cerut demisiile membrilor conducerii Hidro Prahova și ai Consiliului de Administrație, ca urmare a creșterii exagerate a tarifelor anunțate de operator.
Astfel, prahovenii din zeci de localități ar trebui să pună ban peste ban ca să-și poată plăti apa care curge la robinetele de la rețea, pentru că un metru cub de apă ar ajunge la 9,66 lei fără TVA (la aceste servicii TVA este de 9%), iar la canalizare – 8,85 lei/mc fără TVA. Practic, dacă situația nu se va schimba, după ședința programată să aibă loc la finalul acestei săptămâni, facturile vor crește considerabil la apă, având în vedere că în 2025 creșterea este de 2,55 lei fără TVA pe metrul cub de apă consumată. La canalizare, tariful a crescut cu 1,82 lei/mc fără TVA. O majorare de circa 30% la fiecare dintre servicii – apă și canalizare.
Hidro Prahova are printre cele mai mari tarife din țară, situându-se pe locul al treilea, după Compania de Apă Buzău și Compania de Apă Bacău și la egalitate cu Compania de Utilități Publice Brăila și Aqauavas Vaslui.
Președintele CJ Prahova, Virgiliu Nanu, a reacționat și a anunțat că nu acceptă ca prahovenii să plătească pentru eșecurile Hidro Prahova. Într-un mesaj postat pe pagina sa de Facebook, Virgiliu Nanu a anunțat că autoritatea județeană, în calitate de acționar majoritar al Hidro Prahova, ”depune toate eforturile necesare pentru a amâna aplicarea noilor tarife de apă și canalizare programate să intre în vigoare la 1 ianuarie 2025”.
Nanu acuză Hidro Prahova de ”lipsă crasă de responsabilitate și transparență” în implementarea proiec­tului de dezvoltare pe care operatorul îl derulează în prezent. Mai mult decât atât, afirmă Virgiliu Nanu, situația actuală reflectă grave carențe manageriale. „Din cele 24 de contracte de lucrări incluse în proiect, doar 9 au fost atribuite, iar restul fie sunt în procedură de atribuire, fie nu fac obiectul niciunei proceduri, deși termenul de finalizare se apropie. La jumătatea anului 2024, nivelul de implementare al proiectului era sub 10% iar societatea știa că în mai puțin de 6 luni urma aplicarea unui tarif majorat pentru apă, cu o creștere de 30,6%. Conducerea HIDRO PRAHOVA S.A. a omis să informeze la timp membri ADI APA despre această situație, încălcând obligația de a transmite realitatea implementării proiectului cu cel puțin 6 luni înainte de aplicarea noilor tarife“, susține președintele Consiliului Jude­țean Prahova, care se îndreaptă și asupra Consiliului de Administrație al HIDRO PRAHOVA S.A.
”În loc să ia măsuri pentru remedierea întârzierilor și pentru asigurarea unei implementări conforme a proiectului, Consiliul de Administrație a ales, la jumătatea anului 2024, să își atribuie indemnizații pentru îndeplinirea indicatorilor de performanță, ignorând complet starea critică a activității societății. Cum poate Consiliul de Administrație să justifice acordarea acestor beneficii, în condițiile în care nivelul de implementare a proiectului era sub 10%, creșterea tarifelor urma să fie aplicată fără ca societatea să atingă vreun obiectiv semnificativ al proiectului și cetățenii județului Prahova erau lăsați să suporte consecințele unui management ineficient și a unei lipse totale de transparență? Consider că, în această situație, demisiile conducerii executive și ale membrilor Consiliului de Administrație reprezintă nu doar un gest de minimă decență, ci și o obligație morală. În fața acestor eșecuri manageriale flagrante, orice altă decizie ar fi o sfidare la adresa cetățenilor județului Prahova”, mai precizează Virgiliu Nanu.
Pe 17 ianuarie, va avea loc o ședință a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară APA, în care se vor supune atenției propunerea de prorogare (n.n. – amânare) a aplicării noilor tarife de apă și canalizare stabilite prin strategia tarifară în vigoare, precum și actualizarea și refacerea strategiei tarifare, astfel încât aceasta să reflecte realitățile actuale ale implementării proiectului.
Pe de altă parte, Hidro Prahova insistă că ”actualizarea tarifelor este o obligație legală și contractuală” și că noile tarife, aplicate de la 1 ianuarie 2025, sunt prevăzute în Strategia Tarifară 2023-2027, aprobată prin decizia ANRSC nr. 965429/14.10.2022, conform legislației naționale (Legea nr. 51/2006 și Legea nr. 241/2006) și condiționalităților fondurilor europene. Reamintim faptul că această strategie a fost mai întâi aprobată de ADI „Parteneriatul pentru Managementul Apei – Prahova”.
”Ajustările tarifare reprezintă o obligație contractuală stabilită prin Contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice, semnat de toate părțile implicate, inclusiv autoritățile județene și locale”, se arată într-un comunicat de presă al operatorului de apă și canalizare.
Rămâne de văzut ce decizii se vor lua în cadrul ședinței de la finalul acestei săptămâni și, implicit, care vor fi tarifele aplicate în acest an la apă și canalizare, pentru clienții Hidro Prahova.