N. Dumitrescu
Potrivit Primăriei Ploiești, din acest an, 2025, certificatele de stare civilă vor fi eliberate într-un nou format, și anume într-un format standardizat. Acest lucru este posibil ca urmare a faptului că Serviciul Public Local Comunitar de Evidență a Persoanelor Ploiești (SPCLEP Ploiești) a pus în aplicare, în cursul anului 2024, Serviciul Informatic Integrat de Evidență a Actelor de Stare Civilă (SIIEASC).
Astfel, cetățenii vor primi certificate de stare civilă -respectiv certificate de naștere, căsătorie și deces- tipărite în format nou, conform Normelor metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă aprobate prin HG 255/2024. Menționând că actele de stare civilă deja eliberate își mențin valabilitatea, prin intermediul unui comunicat, Primăria Ploiești a ținut să menționeze: ”Implementarea SIIEASC se realizează etapizat, astfel că în cursul anului 2025 se vor elibera în format nou și: certificate de divorț pe cale administrativă; certificate duplicate; extrase multilingve ale actelor de stare civilă; adeverințe privind statutul civil. Serviciul Informatic Integrat de Evidență a Actelor de Stare Civilă reprezintă un pas important în digitalizarea și modernizarea sistemului de evidență a actelor de stare civilă din România. Cetățenii vor beneficia de o experiență mai eficientă în obținerea documentelor oficiale, având acces la servicii mai rapide și mai accesibile. Până la finalul anului 2025, se va implementa și Cartea Electronică de Identitate, o etapă importantă în digitalizarea și modernizarea serviciilor publice din România. Aceste schimbări pot aduce provocări, dar suntem încrezători că implementarea serviciilor informatizate va aduce beneficii semnificative în gestionarea actelor de stare civilă și de identitate”. În acest context, s-a reamintit că actul de identitate poate fi schimbat cu 6 luni înainte de data expirării sau a producerii unui eveniment din viață, cum ar fi, pe lângă împlinirea vârstei de 14 ani, schimbarea domiciliului, a numelui ca urmare a căsătoriei/desfacerii căsătoriei etc., dar nu mai târziu de 15 zile după această dată, în caz contrar persoanele în cauză fiind pasibile de amenzi cuprinse între 500 și 1000 lei. Pe lângă municipiului reședință de județ, la SPCLEP Ploiești sunt arondate și comunele: Balta Doamnei, Berceni, Drăgănești, Dumbrava, Gherghița, Gorgota și Puchenii Mari.
De precizat că punerea în aplicare a Serviciului Informatic Integrat pentru Evidența Actelor de Stare Civilă este un proces ce se desfășoară la nivel național, începând din anul 2018, obiectivul general fiind: informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru înregistrarea și eliberarea efectivă a documentelor de stare civilă, precum și implementarea suportului necesar dezvoltării și accesării serviciilor electronice ce au la bază informații primare de stare civilă; reducerea timpului necesar procesării tranzacțiilor informațiilor de stare civilă și a cheltuielilor de stocare a informațiilor pentru administrațiile locale și centrale legate de servicii pentru cele patru evenimente primare de viață: naștere, căsătorie, divorț, deces; creșterea gradului de interoperabilitate a sistemelor centrale și locale care prelucrează informații de stare civilă specifice serviciilor corelate cu cele patru evenimente de viață primare; digitizarea documentelor de stare civilă emise în ultimii 100 de ani; stocarea electronică și gestiunea arhivistică a documentelor digitizate; creșterea nivelului de colaborare și comunicare între comunitățile locale și instituțiile publice în problematica stării civile.