• Printre măsurile propuse – înghețarea salariilor bugetarilor, a pensiilor și a alocațiilor
Proiectul „Ordonanței austerității“, cunoscut drept ”Ordonanţa trenuleț”, a fost pus oficial în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor, a anunțat, ieri, Hotnews. Potrivit unor surse, documentul ar urma să fie adoptat astăzi, în ședință de Guvern. Acesta conține multe măsuri care afectează atât bugetarii, cât și pensionarii și copiii, dacă ne referim la alocații. Printre măsurile propuse sunt: Salariile bugetarilor rămân înghețate în 2025, la nivelul lunii noiembrie 2024. Același lucru este valabil și în cazul demnitarilor. Similar se va întâmpla și în cazul angajaților din primării, consilii județene și locale. Sporurile și primele bugetarilor nu vor crește în 2025, ci vor rămâne la nivelul din noiembrie 2024. La fel și în cazul indemnizației de hrană. La fel ca în ultimii ani, orele de muncă suplimentare nu se plătesc, ci se vor acorda alte zile libere. Excepție face personalul militar, polițiști, inclusiv cei din penitenciare și salvatorii montani. Instituțiile și autoritățile publice nu vor acorda personalului din cadrul acestora premii, bonusuri sau alte drepturi de natură similară, cu excepția celor care se decontează integral din fonduri externe nerambursabile pe baza criteriilor de performanță aprobate prin ordin de ministru în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Cuantumul contribuţiei lunare pentru personalul neclerical se menține la nivelul lunii noiembrie 2024. Îngheață angajările la stat, excepția fac posturile unice vacante. În anul 2025, pentru personalul militar, poliţiştii şi poliţiştii de penitenciare, indemnizaţiile, compensaţiile, primele, ajutoarele, plăţile compensatorii, despăgubirile, compensaţiile lunare pentru chirie şi alte drepturi acordate potrivit actelor normative în vigoare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul lunar brut, se menţin la nivelul lunii noiembrie 2024. De asemenea, instituțiile vor trebui să se încadreze în bugetul aprobat în privința cheltuielilor de personal. Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti definitive având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituţiile şi autorităţile publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, se va realiza eșalonat. Bugetarii nu vor beneficia în 2025 ajutoare sau indemnizaţii la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de muncă/serviciu ori la trecerea în rezervă. Alocațiile copiilor nu vor mai crește în 2025, adică nu se vor mai indexa cu rata medie anuală a inflației. Subvenția alocată partidelor politice se diminuează cu 25% față de nivelul acordat în anul 2024. Pensiile speciale ale judecătorilor și procurorilor nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei. Același lucru și în cazul grefierilor și altor categorii de personal care ocupã funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești. Nu se mai actualizează cu rata inflației nici pensiile speciale ale deputaţilor şi senatorilor, personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, membrilor Corpului diplomatic consular, a celor de la Curtea de Conturi, precum și cele militare. Pensiile nu mai cresc în 2025. Practic, valoarea punctului de referință se menține la nivelul de 81 lei. În anul 2025, valorile garantate ale punctelor pentru acordarea serviciilor medicale în asistența medicală primară, asistența medicală ambulatorie de specialitate pentru specialități clinice și respectiv suma orientativă/medic specialist în asistența medicală stomatologică, se mențin la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024.
Potrivit unor surse, ”Ordonanța trenuleț” va fi adoptată astăzi în ședință de Guvern și va conține măsuri pentru stoparea creșterii cheltuielilor statului în 2025, conform TVR Info.
În ceea ce privește pensiile, discuția va avea loc cu ocazia formării bugetului pe anul viitor, iar variantele ar fi acordarea unui ajutor pentru pensiile mici și medii sau o creștere a pensiilor în a doua parte a anului. De asemenea, în această ordonanță se ia în calcul și majorarea indemnizațiilor pentru văduvele de război, veterani, invalizi etc.
”La nivelul Guvernului, ne-am asumat să asigurăm stabilitate economică și să gestionăm cu responsabilitate resursele țării. Vom pune în continuare accent asupra îmbunătățirii calității vieții oamenilor, îndeosebi a celor cu venituri reduse, și a susținerii investițiilor, în condițiile menținerii unui control riguros asupra cheltuielilor publice”, a afirmat premierul Marcel Ciolacu, după consultările pe tema pregătirii măsurilor sociale și economice și a pachetului bugetar pentru anul 2025, care au avut loc în cadrul reuniunii Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, de la Palatul Victoria. Pentru fundamentarea bugetului general consolidat pentru anul 2025, Guvernul va aproba, printr-o Ordonanță de Urgență, măsuri fiscal-bugetare pentru eficientizarea cheltuielilor statului și scăderea deficitului bugetar.
Măsurile vor avea ca impact reducerea cheltuielilor bugetare cu 19 miliarde de lei, echivalentul a 1% din Produsul Intern Brut. În cadrul consultărilor, reprezentanții patronatelor au considerat necesare măsurile pentru limitarea cheltuielilor statului și au apreciat că este nevoie de un efort major și urgent de combatere a evaziunii fiscale.
La reuniunea cu reprezentanții patronatelor și sindicatelor, din partea Guvernului au participat, alături de premierul Marcel Ciolacu, vicepremierul Marian Neacșu, vicepremierul și ministrul Ministerului Finanțelor, Tánczos Barna, ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, al Energiei, al Agriculturii și Dezvoltării Rurale, al Investițiilor și Proiectelor Europene, al Educației și Cercetării, al Afacerilor Externe, al Mediului, Apelor și Pădurilor și cel al Sănătății.
CNSLR Frăţia: Toate confederaţiile şi-au exprimat nemulţumirea, există temeri că se reduc veniturile
Potrivit reprezentanţilor Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor Libere din România -Frăţia, confederaţiile sindicale şi-au exprimat sâmbătă, la şedinţa Consiliului Naţional Tripartit, nemulţumirea faţă de ”Ordonanţa trenuleţ”, existând temeri că de fapt se reduc veniturile. ”Referitor la Ordonanţă, toate confederaţiile şi-au exprimat totala nemulţumire.
Există temeri că de fapt se reduc veniturile, nu numai că se îngheaţă”, au declarat, pentru Agerpres, reprezentanţii CNSLR Frăţia, potrivit TVR Info. Aceştia au subliniat că la câteva puncte ridicate de sindicate, inclusiv de CNSLR Frăţia, s-a promis că nu se vor bloca posturile din sănătate, memorandumul existent pe această temă va merge înainte. De asemenea, se vor găsi soluţii pentru a nu bloca posturile din asistenţă socială şi învăţământ, inclusiv care au legătură cu fondurile europene. Referitor la voucherele de vacanţă, acestea au rămas, de principiu. Nu se vor scoate, dar se va introduce coplata. ”Dacă vrei tichet, plăteşti 50%, adică 800 de lei. Ulterior, primeşti voucherul de 1.600 de lei”, au precizat ei. Reprezentanţii CNSLR Frăţia au menţionat că, la începutul şedinţei, s-a făcut o trecere în revistă a cheltuielilor efectuate de Guvern în 2024, ”cheltuieli efectuate peste cele prognozate în buget”, care au condus la un deficit de 8,5%, raportat la luna noiembrie, şi s-ar putea ca în decembrie procentul să fie mai mare. Astfel, conform datelor prezentate, cheltuielile de personal au fost cu 18,1 miliarde lei peste cele prevăzute în buget, aproximativ 1% din PIB (în special în sănătate şi învăţământ), cele cu asistenţa socială şi pensii cu 13,1 miliarde lei mai mari, cu bunuri şi servicii cu 11,4 miliarde lei, investiţiile cu 19 miliarde lei, transporturile cu 4,5 miliarde lei în plus etc. ”Pentru următorii 7 ani, deficitul trebuie adus la 3%, conform înţelegerii cu Comisia Europeană.(…) După aprobarea bugetului, ni s-a transmis că se va discuta şi legea salarizării, cea discutată deja cu Banca Mondială. S-a introdus pe ordinea de zi şi punctul referitor la numărul (contingentul) de muncitori străini non -UE, care vor putea lucra legal pe teritoriul ţării în 2025 şi anume 100.000, cifră aprobată. Ni s-a atras atenţia că începând cu noul buget vor dispărea facilităţile existente, începând cu cele din sectorul IT”, a precizat sursa citată.