*Scene de epocă au fost filmate în Palatul Culturii, la Muzeul de Artă sau pe “Bulevardul cu castani”

Luiza Rădulescu Pintilie

În vara anului 2022,  opreau în fața Palatului Culturii din Ploiești  trăsuri  cu cai venite din alte vremuri , din  care coborau femei înveșmântate în splendide rochii din mătăsuri fine și pălării cu flori, însoțite de bărbați galanți.  S-au filmat, atunci,  aici, dar și la Muzeul de Artă, pe “Bulevardul cu castani” sau în pădurea seculară de la Păulești,  unele dintre  primele cadre ale celui dintâi film artistic despre  tulburătoarea și controversata poveste de dragoste trăită de marele George Enescu cu prințesa Maria Cantacuzino, născută   într-o familie de boieri moldoveni din Tescani.  După doi ani , încununat deja  cu  importante recunoașteri internaționale  acordate  de juriile unor festivaluri internaționale recunoscute,  filmul  “Enescu-Jupuit de viu” și-a început întâlnirile cu  publicul, în cadrul unui turneu de gală care, după Iași și București,  a ajuns marți, 5 noiembrie, și la Ploiești. Astfel, pe covorul roșu, au pășit într-o elegantă sală a complexului Ramatuelle, regizorul Toma Enache,  protagoniștii  celor două roluri principale – Mircea Dragoman,  actor al Teatrului Evreiesc de Stat din București  şi  Theodora Sandu, actriță la Teatrul „Toma Caragiu“ din Ploiești, care i-au adus în fața publicului pe George Enescu și Maruca Cantacuzino,  alături de alți  membri ai echipei actoricești, precum și de producătorul executiv Martha Maria Mocanu, pentru care emoțiile au fost cu atât mai mari cu cât evenimentul lansării oficiale a filmului a fost găzduit  de orașul căruia îi aparține oficial, dar și sufletește și afectiv. Mai mult decât atât, implicarea sa în acest proiect a fost una complexă, de la  importanta susținere financiară la responsabilități concrete de producție a peliculei, de la  emoția unor apariții directe în cadre incluse în desfășurarea acțiunii filmografice la coordonarea echipei de hair-stiliști a firmei BES- al cărei  director general este și care a asigurat rafinatele coafuri de epocă și, nu în ultimul rând, la tot  ceea ce aduce cu sine un  proiect de suflet început, așa cum a mărturisit,  ca un vis și devenit realitate. De altfel, atât în cuvântul rostit către  public înainte de prezentarea filmului, cât și după aceea, regizorul Toma Enache i-a adresat mulțumiri pentru susținerea fără de care filmul nu ar fi existat, așa cum a apreciat și deschiderea față de acest proiect a unor reprezentanți ai autorităților locale  ploieștene și ai unor instituții de cultură. Apoi, timp de două ore, într-o atmosferă rafinată, a fost rândul filmului să … vorbească !Și nu pot să nu amintesc, fie și în treacăt, că mi-a plăcut transpunerea temporală  care, odată cu stingerea ultimei lumini, s-a realizat între lumea de pe ecran și cea a sălii, prin aceia care  au ales să respecte dress code-ul ținutei “black tie”, cu notele sale de  noblețe cuvenită momentului.  Iar apoi, creativității și libertății eleganței i  s-a alăturat cea a  apropierii fiecăruia , tot în felul său, de ceea ce au transmis imaginile, cuvintele, muzica sau tăcerile. Și chiar și în întuneric, nu am putut să nu îmi amintesc că, de fapt, cinematografia  este, în toată magia pe care  are forța de a  o aduce pe marele ecran, o scriere modernă a  cărei cerneală este… lumina !Fiindcă, da, în toată desfășurarea scenariului-semnat ca și regia tot de  Toma Enache, în toată închegarea poveștii mai mult sau mai puțin știute , în tot dramatismul  pe alocuri copleșitor,  am   regăsit  constant un accent de lumină.  Înaintând de la prima până la ultima secvență a filmului ca o linie dreaptă, ca să  folosesc o replică prezentă în film și care, în doar  cele două cuvinte ale sale, are profunzimea unui testament. Personal, am regăsit lumina aceasta mai ales în detalii- o partitură dintr-o lucrare semnată de Enescu, o cutie muzicală,  un fir de crin alb, un  tren care venea sau pleca, legând destinații, anotimpuri, destine, vieți,   dialogul dintre tată și fiu, interpretarea  marelui actor Constantin Codrescu- stins între timp, din nefericire, din viață –impresionându-mă  în mod special printr-o duioșie a privirii, a rostirii greu de cuprins în cuvinte,  rochii frumoase și bijuterii, desprinse  parcă din visurile oricărei femei- de altfel, costumele în ansamblul lor mi-au plăcut în mod deosebit , proveniența lor dintr-un muzeu de prestigiu din Italia, înființat de un designer de renume  și premiul internațional  deja obținut având totala acoperire a valorii  și a rafinamentului lor și aș putea continua această enumerare. Pentru a nu  lua, însă,  în niciun fel, bucuria acelora  care au alte alegeri, dar mai ales a acelora care nu au văzut încă filmul,  nu voi mai adăuga decât un singur moment : lumina păstrată de Enescu , până la cea din  urmă suflare a vieții sale,  a dorinței de a atinge, într-un ultim gest,  clapele  pianului. Ilustrând perfect ceea ce gândea: “ 𝒄𝒂𝒖𝒕𝒂̆ 𝒖𝒏 𝒍𝒊𝒎𝒃𝒂𝒋 𝒂𝒍 𝒕𝒂̆𝒖, 𝒂𝒅𝒊𝒄𝒂̆ 𝒎𝒊𝒋𝒍𝒐𝒄𝒖𝒍 𝒅𝒆 𝒂 𝒆𝒙𝒑𝒓𝒊𝒎𝒂 𝒆𝒙𝒂𝒄𝒕 𝒄𝒆 𝒆𝒔𝒕𝒆 𝒊̂𝒏 𝒕𝒊𝒏𝒆. 𝑶𝒓𝒊𝒈𝒊𝒏𝒂𝒍𝒊𝒕𝒂𝒕𝒆𝒂 𝒔𝒆 𝒏𝒂𝒔̦𝒕𝒆 𝒊̂𝒏 𝒄𝒆𝒍 𝒄𝒆 𝒏𝒖 𝒐 𝒄𝒂𝒖𝒕𝒂̆. (…)𝑭𝒂̆-𝒕̦𝒊 𝒎𝒆𝒔𝒆𝒓𝒊𝒂 𝒊̂𝒏 𝒕𝒂̆𝒄𝒆𝒓𝒆. 𝑨𝒎𝒊𝒏.” Cât despre povestea de dragoste, aceasta rămâne a fiecărei inimi. Așa a fost dintotdeauna și așa va fi mereu. Mărturisirea lui Enescu o dovedește :

„Pentru mine, a iubi este grav şi, mai ales, este definitiv(…). Asta este fericirea?… Nu, este răul sacru care se numeşte dragoste!”. Iar filmul aduce pe marele ecran această mărturisire, pe care chiar  merită să o  auziți !