N. Dumitrescu

Având în vedere intrarea în vigoare a actului legislativ ce vizează posibilitatea ca românii să beneficieze de amnistia fiscală, adică de acordarea unor facilități la plată dacă își achită datoriile înregistrate la fiscul local cu o săptămână înainte de finalul lunii noiembrie a.c., o inițiativă în acest sens a fost aprobată, recent, și în Consiliul Local Ploiești. Concret, hotărârea constă în anularea majorărilor de întârziere la plată pentru restanțele înregistrate până la data de 31 august a.c., condiția fiind ca, până la data de 25 noiembrie a.c, contribuabilii ploieșteni, persoane fizice și juridice, să achite debitul principal. Potrivit unui răspuns primit, ieri, de la directorul Serviciului Public Finanțe Locale Ploiești, Simona Dolniceanu, teoretic, toți cei care înregistrează restanțe ar putea fi beneficiarii amnistiei fiscale, conform unei situații, la nivelul fiscului local ploieștean fiind înregistrați cu debite un număr de 34.000 de contribuabili persoane fizice, cu restanțe totale în sumă de aproximativ 45.000.000 de lei, și un număr de 2.764 de persoane juridice, cu restanțe în sumă de aproximativ 15.000.000 de lei. Până în momentul de față, de la începutul lunii octombrie a.c., de când a intrat în vigoare hotărârea, conform directorului SPFL Ploiești, pentru a beneficia de amnistia fiscală menționată, au fost depuse un numar de 60 de notificări din partea persoanelor fizice și 12 din partea persoanelor juridice. ”Aprobă acordarea unor facilități fiscal- bugetare, în sensul anulării accesoriilor înregistrate în cazul achitării obligațiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 datorate bugetului local”, se arată în proiectul de hotărâre ce vizează posibilitatea acordării amnistiei fiscale și la nivelul municipiului reședință al județului Prahova, aprobat în ședința Consiliului Local Ploiești de la sfârșitul lunii septembrie a.c. Procedura se aplică pentru debitorii persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale, ori instituții publice, care la data de 31 august 2024 inclusiv aveau obligații bugetare principale restante la fiscul local. Hotărârea menționată a intrat în vigoare începând cu data de 1.10.2024, iar prin obligații bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv, așa cum se arată în textul acesteia, se înțelege: obligații bugetare principale pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la data de 31 august 2024 inclusiv; diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut în legislația fiscală; obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de fiscul local sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv; alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența fiscului local în vederea recuperării la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și obligațiile bugetare principale stabilite de alte instituții, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024, transmise spre recuperare fiscului local în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. ”În vederea acordării facilității fiscal-bugetare, contribuabilii trebuie să achite, după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv, obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și obligațiile principale și accesoriile aferente, cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024. Contribuabilul care dorește să beneficieze de această facilitate fiscal- bugetară se prezintă la inspectorul de sector pentru eliberarea notei de plată în care să fie înscrise obligațiile bugetare la zi ce trebuie achitate pentru a beneficia de facilitate fiscală. După achitarea sumei înscrise în nota de plată, va depune cererea de anulare a accesoriilor, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv. Aceasta se soluționează în termen de 45 zile. Depunerea cererii după această dată (25 noiembrie 2024) atrage după sine neacordarea facilității fiscale”, se mai arată în hotărârea la care ne referim.