Compania Meta, care deţine Facebook şi Instagram, a prezentat primul său prototip de ochelari cu realitate augmentată şi inteligenţă artificială (IA), sperând ca în cele din urmă să creeze o nouă platformă informatică pentru consumatori, după calculatoarele personale şi telefoanele mobile, transmite AFP, preluată de Agerpres.
Numiţi „Orion“, ochelarii sunt echipaţi cu o cameră foto, căşti şi un asistent IA cu activare vocală, la fel ca ochelarii conectaţi Meta Ray-Ban, disponibili pe piaţă de mai mulţi ani. Aceşti ochelari includ, însă, şi proiectoare minuscule pentru vizualizarea de videoclipuri, ecrane sau chiar persoane sub formă de holograme – toate acestea fără a purta căşti care izolează utilizatorul. „Este ca o maşină a timpului“, a declarat Mark Zuckerberg, şeful Meta. „Oferă o privire în viitor care cred că va fi foarte interesantă”, a comentat el.
Miliardarul şi-a încheiat prezentarea anuală a noilor produse ale grupului cu acest nou dispozitiv, singura surpriză reală a evenimentului de la Menlo Park (California), unde se află sediul companiei.
Zuckerberg a povestit cum a format o echipă în urmă cu zece ani pentru a realiza ochelari wireless uşori (sub 100 de grame), capabili să proiecteze imagini clare, luminoase şi suficient de mari pentru a se potrivi cu toate modurile de utilizare şi mediile, fără a împiedica contactul vizual cu persoanele din jur, prezente fizic.
Pentru a interacţiona cu diferitele funcţii ale ochelarilor, utilizatorii îşi folosesc vocea şi gesturile, dar şi, potenţial, gândurile, datorită senzorilor de pe o brăţară.
„Este nevoie de un dispozitiv care să poată trimite un semnal de la creier”, a subliniat şeful Meta. „Acesta este primul dispozitiv alimentat de interfaţa noastră neuronală pe încheietura mâinii”, a precizat el. Fondatorul Facebook a schimbat numele gigantului reţelelor de socializare în Meta la sfârşitul anului 2021, pentru a semnala trecerea către metavers, viziunea sa asupra viitorului internetului şi al informaticii, unde lumile reală şi virtuală se vor îmbina prin intermediul dispozitivelor de realitate augmentată şi virtuală (AR şi VR).
De atunci, căştile VR Quest s-au succedat, iar ochelarii conectaţi Ray-Ban au câştigat în capacităţi IA, însă metaversul nu a sedus (încă) publicul larg.
Obsesia lui Mark Zuckerberg îi exasperează însă pe investitori, divizia Reality Labs a Meta pierzând câteva miliarde de dolari în fiecare trimestru.
„Agitaţia în jurul metaversurilor s-a încheiat”, a recunoscut Vishal Shah, vicepreşedintele Meta responsabil cu metaversurile, în cadrul unei mese rotunde cu jurnaliştii. „Şi sunt foarte bucuros de acest lucru, pentru că atunci când se vorbeşte foarte mult, este greu să te ridici la înălţimea aşteptărilor”, a continuat el.
El a reiterat că este vorba de investiţii pe termen lung şi a explicat că, dincolo de tehnologie, echipele sale caută mai ales să recreeze sentimentul de apartenenţă la un grup de oameni, în condiţiile absenţei lor fizice, deoarece nu întotdeauna este posibilă deplasarea. Chiar dacă întâlnirile la distanţă prin intermediul ecranelor sau hologramelor „nu pot înlocui” conversaţiile faţă în faţă.
Spre deosebire de căşti, care continuă să fie greoaie, ochelarii au şanse de a fi adoptaţi pe scară largă, a estimat Jeremy Goldman de la eMarkerter. Orion „reprezintă pariul Meta într-o lume post-smartphone”, a comentat analistul.
În opinia sa, totul va depinde de capacitatea ochelarilor de a simplifica cu adevărat viaţa de zi cu zi a utilizatorilor, dar şi de preţul lor. „Dacă Meta îşi joacă bine cărţile, în special prin integrarea inteligenţei artificiale în timp real, aceşti ochelari ar putea deveni mult mai mult decât un simplu gadget care atrage atenţia”, a adăugat el.