• Adrian Purcaru, primarul ales al oraşului Azuga, despre pasajul subteran: „Lupta se duce între AZUGA şi Iulian Dumitrescu, cel care este iniþiatorul şi promotorul proiectului”
• George Barbu, primarul aflat la final de mandat: „Soluţia nu este la Azuga, nu Consiliul Local poate stopa acest proiect de infrastructură naţională”
• CJ Prahova a suspendat procedura de achiziţie a proiectării şi execuţiei lucrărilor

Un pasaj subteran care a fost considerat ”un afront” adus locuitorilor orașului Azuga, ”o abatere de la principiile urbanistice ale unei localități”, cu atât mai mult ale unei localități de munte care se dorește să devină un punct important de atracție pentru turiști, un proiect prin care ”s-ar introduce traficul pe sub locuințe”. Așa a fost descris acest pasaj (care ar trece exact pe lângă Biserica Sfânta Treime din oraș) de către unul dintre cei peste 1.000 de semnatari – cetățeni ai orașului Azuga – ai unui protest prin care se solicită în mod imperativ renunțarea la acest proiect. Mai mult decât atât, s-a cerut, printr-un proiect promovat de cetățeni ai orașului (probabil o inițiativă în premieră în județul Prahova), inclusiv anularea unei hotărâri a Consiliului Local Azuga prin care s-a aprobat realizarea proiectului.
În ciuda tuturor demersurilor făcute de această mare de oameni care nu-și vor mutilat orașul, actualul Consiliu Local Azuga nu a aprobat proiectul inițiativă cetățenească de anulare a hotărârii din anul 2022, în cadrul ședinței care a avut loc în această săptămână. În spatele acestor decizii, spun unii locuitori din Azuga, dar și primarul ales al orașului, Adrian Purcaru, ar fi însuși Iulian Dumitrescu, cel care, în calitatea pe care a deținut-o – de președinte al Consiliului Județean Prahova – a preluat de la CNAIR proiectul de construire a pasajului subteran (pe sub DN1), astfel încât de licitație să se ocupe (pentru interesul cui?) instituția pe care a condus-o.
În prezent, procedura de achiziție organizată de Consiliul Județean Prahova – autoritatea condusă încă de oamenii lui Dumitrescu, Tudone și Apostol, vicepreședinții liberali care mai sunt ”la butoane” până în octombrie – a fost suspendată, ceea ce înseamnă că există o problemă acolo.

• Primarul ales, Adrian Purcaru, despre ­interesele din spatele ­acestui pasaj subteran

Una dintre temele de interes promovate în campania electorală de Adrian Purcaru, candidatul social-democrat, a fost demararea tuturor procedurilor pentru renunțarea la proiectul construirii în mijlocul orașului turistic de pe Valea Prahovei a unui pasaj subteran la DN1, de care se ocupă Consiliul Județean Prahova, autoritatea județeană condusă încă de liberalii lui Iulian Dumitrescu.
Adrian Purcaru nu se lasă și, deși momentan situația îi pare potrivnică, va continua demersurile astfel încât Azuga să scape de acest pasaj subteran.
Ce spune primarul ales al azugenilor: ”Inițiativa cetățenească privind anularea hotărârii care a aprobat realizarea pasajului subteran de la DN1 nu a obținut voturile necesare pentru aprobare. Motivele invocate de consilierii PNL care nu au susținut inițiativa sunt legate de faptul că s-au produs deja efecte juridice ale hotărârii din 2022, în sensul efectuării procedurilor de expropriere pentru suprafețele de teren necesare realizării Pasajului. După cum am scris după întâlnirea cu Prefectul Județului Prahova, analiza legalității hotărârii care s-ar fi luat urma să fie realizată de juriștii acestei instituții, timp în care puteam adresa solicitarea de anulare a proiectului pasajului către coordonatorul investiției, anume Consiliul județean Prahova.
Dorința întregii comunități și hotărârea luată de Consiliul local Azuga ar fi fost argumente importante pentru ca Iulian Dumitrescu, Președintele Consiliului județean Prahova, să suspende procedurile de licitație pentru pasaj.
Din păcate, consiliile locale în general au devenit organisme administrative la dispoziția liderilor de partid de când s-a introdus prevederea legală conform căreia pierderea calităţii de membru al partidului politic pe a cărui listă a fost ales are drept efect pierderea calității de consilier.
Am crezut că putem merge împreună în acest efort de a repara o imensă greșeală făcută în momentul aprobării proiectului în Consiliul local.
Evident că nu mă așteptam să fie ușor, dar suportul Consiliului local era binevenit în demersul nostru. Oricum nu aveau nimic de pierdut consilierii, dimpotrivă, puteam arăta instituțiilor județene și naționale faptul că AZUGA și cetățenii, cu reprezentanții lor aleși, nu doresc acest proiect”.
Însă, după cum afirmă Adrian Purcaru, ”baronul” Iulian Dumitrescu a avut interesul să meargă înainte cu pasajul subteran de la Azuga, cu complicitatea aleșilor locali liberali.
”Primarul George Barbu, cel care a promovat acest proiect și l-a susținut de la început, aruncă responsabilitatea cât mai departe, departe de relația baron-argat în care se află cu Iulian Dumitrescu, cel care și-a trimis administratorul public al Județului în ședința de consiliu în care s-a aprobat proiectul. Este același personaj care vă spunea pe 14 mai anul acesta că pasajul nu se va realiza, iar pe 15 mai apare anunțul privind licitația proiectului. Nu a avut curajul să-i spună baronului de la Ploiești că acest proiect nu este benefic pentru Azuga. Privește în continuare subiectul Pasajului ca o problemă electorală între candidații la funcția de primar și nu pricepe că lupta se duce între AZUGA și Iulian Dumitrescu, cel care este inițiatorul și promotorul proiectului. Directorul general al CNAIR, domnul Cristian Pistol, mi-a confirmat faptul că soarta proiectului poate fi decisă doar de Consiliul Județean Prahova.

Aceasta este atitudinea care ne-a adus pe cap pasarela și a lipsit cetățenii de dreptul de a traversa pe o trecere de pietoni, o atitudine de supuși în fața autorităților județene sau naționale, uitând prea repede de interesul azugenilor.
În simpla calitate de cetățeni, vom depune o serie de petiții și sesizări la câteva instituții abilitate să verifice respectarea legalității în ceea ce privește întocmirea proiectului pasajului și vom apela la mass-media pentru a expune batjocura la care este supusă o comunitate nevoită să suporte mutilarea centrului localității pentru un moft al unui baron de la Ploiești. Semnăturile acordate de azugeni în cadrul acestei inițiative vor fi suportul cel mai important în perioada următoare.
Mergem mai departe chiar fără sprijinul actualei administratii locale.
Le mulțumesc consilierilor care au votat pentru inițiativă: Răzvan Neagoe, Dan Grusea, Mihai Mândru, Mihai Grama, Gheorghe Obancia”, mai precizează, într-o postare pe Facebook, primarul ales în urma scrutinului din 9 iunie, Adrian Purcaru, cel care va prelua abia în toamnă mandatul.

Liberalul George Barbu, ­primarul în funcție, dă vina pe CNAIR

George Barbu, primarul aflat aproape de finalul mandatului la conducerea administrativă a orașului de pe Valea Prahovei, care a pierdut alegerile din 9 iunie, dă vina pe Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru pasajul subteran de la DN1. ”Proiectul despre care facem vorbire este UN PROIECT DE INTERES NAȚIONAL, ce a fost inițiat de Ministerul Transporturilor prin Compania Națională de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră (C.N.A.I.R.).
Proiectul a luat naștere ca urmare a faptului că specialiști în siguranța circulației din aceste instituții, pe baza analizelor și studiilor, au identificat intersecția străzii Prahovei cu DN1-Victoriei ca fiind un punct negru pe DN1, adică o zonă periculoasă din punct de vedere al traficului rutier, din cauza fluxului de mașini în toate direcțiile. Prin urmare C.N.A.I.R. a propus realizarea proiectului unei treceri subterane pe sub DN1 – ”Realizare pasaj rutier la intersecția DN1 cu strada Prahovei (Azuga)”.

Prin Hotărârea Consiliului Local nr. 36/2022 s-a certificat doar amplasamentul investiției, demersurile de realizare a pasajului au fost făcute în totalitate de Ministerul Transporturilor prin C.N.A.I.R, în acest sens pentru suprafețele de teren proprietate privată ce constituie coridorul de expropriere s-a emis Decizia de expropriere nr. 1292/24.10.2022, iar pentru suprafețele de teren aflate în proprietatea publică a orașului Azuga s-a emis Înștiințarea nr. 92/72227/02.09.2022 prin care acestea au trecut în proprietatea Guvernului României, administrate de Ministerul Transporturilor, întrucât statul nu se autoexpropriază.
Subliniez încă o dată faptul că stabilirea oportunității precum și toate demersurile privind realizarea pasajului au fost făcute de Ministerul Transporturilor prin C.N.A.I.R întrucât proiectul este unul de interes ­național.
Au fost abordate, atât prin consultare publică cât și în ședința de Consiliu Local, toate plusurile și minusurile unei astfel de lucrări majore pentru Azuga. În felul acesta au luat naștere o serie de amendamente la proiect pe care, la solicitarea Primăriei, C.N.A.I.R le-a integrat în varianta finală a proiectului.
În ceea ce privește „anularea HCL nr.36/ 10.03.2022”, din punct de vedere legal, Consiliul Local își poate doar revoca propriile hotărâri dacă acestea nu au produs efecte juridice, anularea lor se face doar de către instanța de judecată în termen de cel mult 6 luni de la data aducerii lor la cunoștință publică, aspect confirmat de Prefectura Prahova prin adresa nr. 8952/28.06.2024. Închei prin a spune din nou, limpede și răspicat – soluția nu este la Azuga, nu Consiliul Local poate stopa acest proiect de infrastructură națională așa cum nu poate anula o hotărâre proprie ce a produs efecte juridice”.
Niciun cuvânt despre preluarea procedurii de achiziție de către Consiliul Județean Prahova, condus de șeful de partid Iulian Dumitrescu (care a demisionat între timp – din nou – din funcția de președinte al PNL Prahova), cel aflat acum în corzile procurorilor Direcției Naționale Anticorupție, într-un dosar penal care pare că se extinde pe zi ce trece.
Vom urmări cu atenție cursul acestor demersuri făcute de primarul ales Adrian Purcaru și de cetățenii orașului Azuga pentru oprirea construirii pasajului subteran care ar transforma într-o adevărată groapă – dacă lucrările vor începe vreodată – principalul acces dinspre Gara Azuga și DN1 spre domeniul schiabil al orașului – pârtiile Sorica și Cazacu, cu toate variantele acestora.