Aproape 1.700 de prahoveni stabiliţi în străinătate trebuie să facă dovada că… sunt în viaţă!

N. Dumitrescu

Printre multiplele modificări incluse în noua lege a pensiilor, care va intra în vigoare începând cu data de 1 septembrie 2024, unele îi vizează direct pe pensionarii români stabiliți în străinătate. Este vorba despre pensionarii care și-au urmat copiii ori alte rude în afara țării ori au ținut ca în ultima parte a vieții să se stabilească în alt stat, casele județene de pensii din România, inclusiv aceea din Prahova, exportând pensii și alte drepturi de asigurări sociale mai în multe colțuri ale lumii. Posibilitatea exportării pensiilor în străinătate este valabilă în contextul în care aderarea României la UE a impus renunțarea la clauzele privind reședința – șederea obișnuită – în cazul beneficiarilor sistemului public de pensii stabiliți pe teritoriul statelor membre ale UE și, ulterior, ale Spațiului Economic European. Dar, pentru a beneficia de drepturile cuvenite prin sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale din România, beneficiarii nerezidenţi aflaţi în plată au obligaţia de a transmite anual, la anumite date, un document special prin care se face dovada faptului că sunt în viață, denumit chiar… Certificat de viaţă. Astfel, prin intermediul unui comunicat de presă, recent, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a ținut să aducă la cunoștință o serie de precizări referitoare la transmiterea documentului amintit de către beneficiarii stabiliți în străinătate, în conformitate cu noua lege a pensiilor, Legea nr. 360/2023. Concret, printre altele, instituția a făcut precizarea că au fost date publicității și noile modele, redactate în mai multe limbi de circulație internațională, ale Certificatului de viață, precizându-se că acest document, în cazul pensionarilor stabiliți în străinătate și aflați în plată, trebuie transmis în România până pe data de 30 septembrie 2024. Casa Județeană de Pensii Prahova a anunțat, la rându-i, care sunt modalitățile prin care pensionarii prahoveni stabiliți în străinătate pot transmite documentele în România, de această obligație urmând să se conformeze aproape 1.700 de prahoveni.
În comunicatul de presă transmis de Casa Națională de Pensii Publice se precizează următoarele: ”Potrivit noii legi a pensiilor, în vigoare de la 1 septembrie 2024, în cazul beneficiarilor stabiliți în străinătate (nerezidenți), Certificatul de viață se transmite semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an. Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt. Sintagma „autorități legale” se referă la instituții de pensii, autorități administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor din Italia etc. În situația în care nu se prezintă Certificatul de viață în termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an). Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea Certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție. Modelul noului Certificat de viață a fost aprobat prin Ordinul Președintelui Casei Naționale de Pensii Publice nr. 874/26.06.2024 privind reglementarea modalităților de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 și a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum și a existenției beneficiarilor nerezidenți, publicat, la data de 09.07.2024, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651. Precizăm că beneficiarii nerezidenți aflați în plată pot utiliza, ca mijloc alternativ de verificare administrativă, și modelul anterior de Certificat de viață prevăzut în Ordinul Președintelui CNPP nr. 865/29.11.2023. Astfel, în cazul beneficiarilor nerezidenți aflați în plată, în aplicarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, Certificatul de viață (model nou sau vechi) se va transmite până la data de 30 septembrie 2024.Precizăm că, în cazul noilor beneficiari nerezidenți, dacă între data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei stabilite prin decizia de acordare a unor drepturi de pensie s-au scurs mai mult de 6 luni, casa teritorială de pensii competentă va transmite, împreună cu decizia de acordare a unor drepturi de pensie și cu o adresă de informare, un exemplar al Certificatului de viață, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze, în acest caz, după primirea exemplarului completat al certificatului, semnat și ștampilat, care atestă faptul că beneficiarul este în viață”.
Cum transmiterea Certificatului de viață către casa teritorială de pensii se poate face prin orice mijloace de comunicare, respectiv poștă, fax, e-mail, și Casa Județeană de Pensii Prahova a venit cu serie de precizări în acest sens:”În atenția beneficiarilor nerezidenți, stabiliți pe teritoriul altor state, care primesc drepturi de pensie prin Casa Județeană de Pensii Prahova. Conform prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, lege care va intra în vigoare începând cu data de 1 septembrie 2024, beneficiarii nerezidenți au obligația de a transmite, din propria inițiativă, de două ori pe an, respectiv semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, Certificatul de viață semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă. Transmiterea Certificatului de viață către Casa Județeană de Pensii Prahova se poate face fie în format electronic, scanat, pe e-mail, pe adresa oficială de e-mail a instituției office@pensiiprahova.ro, fie prin poștă la sediul instituției din Ploiești, strada Nicolae Iorga nr.1, județul Prahova”. Așa cum am aflat, aproape 1.700 de prahoveni stabiliți în străinătate ar trebui să trimită în țară dovada că sunt în viață prin intermediul respectivului certificat de viață.