• Guvernul va adopta măsuri de maximă urgență pentru a găsi cine să conducă secțiile de votare la alegerile prezidențiale și parlamentare!

Autoritățile nu dispun în acest moment de suficienți experți electorali care să conducă secțiile de votare pentru alegerile prezindențiale și parlamentare din acest an, după ce peste 3.300 de persoane s-au retras în acest an din Corpul experților electorali. Drept urmare, pentru a evita blocajele instituționale, administrative sau financiare, Guvernul vrea să adopte prin OUG mai multe măsuri de maximă urgență.
Autoritatea Electorală Permanetă (AEP) a scos în consultare publică un proiect de ordonanță de urgență privind organizarea alegerilor prezidențiale și parlamentare din acest an, iar în nota de fundamentare se arată că statul are nevoie de măsuri de maximă urgență, potrivit Hotnews.
Printre soluțiile propuse prin proiectul de OUG se regăsesc: preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare, locţiitorii acestora, operatorii de calculator și informaticienii desemnaţi la alegerile pentru Președintele României din anul 2024 să îndeplinească atribuțiile ce le revin și la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024; pentru asigurarea unei rezerve suficiente a operatorilor de calculator, la alegerile pentru Președintele României din anul 2024 și alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, Autoritatea Electorală Permanentă să desemneze în fiecare comună, oraş, municipiu şi sector al municipiului Bucureşti, pe lângă operatorii de calculator repartizaţi pe secţii de votare, un număr de operatori de calculator egal cu 25% din numărul secţiilor de votare din comuna, oraşul, municipiul sau sectorul municipiului Bucureşti, dar nu mai puțin de 1 operator pentru fiecare unitate administrativ-teritorială; la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, operaţiunile electorale să se desfăşoare în aceleași secţii de votare organizate pentru Președintele României din anul 2024.În situații temeinic justificate, sediile secțiilor de votare utilizate la al doilea tur pentru alegerea Președintelui României din anul 2024 și la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 pot fi diferite față de cele folosite la primul tur de scrutin pentru alegerea Președintelui României din anul 2024, sub condiția asigurării accesibilității și publicității acestora;personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central constituit la alegerile pentru Președintele României din anul 2024 să fie asigurat de către Autoritatea Electorală Permanentă și Ministerul Afacerilor Interne, iar statisticienii necesari de către Institutul Național de Statistică; personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale județene și al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București constituite la alegerile prezidențiale din anul 2024 să fie asigurat de către Autoritatea Electorală Permanentă și prefecți, iar statisticienii necesari de către Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică;din personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale județene și al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București constituite la alegerile prezidențiale din anul 2024 să facă parte, în mod obligatoriu, și informaticieni, care vor fi desemnați de către prefecți la propunerea autorităților administrației publice locale și centrale implicate în organizarea și desfășurarea alegerilor, numai pe baza evaluării efectuate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale; informaticienii urmează să sigure sprijinirea activității centrelor de intervenție operativă pentru remedierea eventualelor disfuncționalități ale Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal;
Cuantumul indemnizațiilor personalului din birourile și oficiile electorale constituite la alegerile pentru Președintele României din anul 2024 și la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 și a personalului care asigură suportul tehnic al acestora, după cum urmează:a) 330 de lei pe zi de activitate pentru președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, locțiitorii acestora și operatorii de calculator;b) 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, alții decât cei prevăzuți la lit. a);c) 300 de lei pe zi de activitate pentru președinții birourilor electorale județene, ai birourilor electorale de circumscripție județeană, ai birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București, ai oficiilor electorale, pentru președintele Biroului Electoral de Circumscripţie al Municipiului Bucureşti pentru locțiitorii acestora, precum și pentru ceilalți membri ai acestor birouri electorale;d) 170 de lei pe zi de activitate pentru informaticieni;e) 200 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al birourilor electoral județene, al birourilor electorale de circumscripție județeană, al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București, al oficiilor electorale, al Biroului Electoral de Circumscripţie al Municipiului Bucureşti, precum și pentru statisticienii acestora;f) 350 de lei pe zi de activitate pentru președintele fiecărui Birou Electoral Central, locțiitorul acestuia și ceilalți membri ai Biroului Electoral Central;g) 300 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al fiecărui Birou Electoral Central, precum și pentru statisticienii acestora;h) 330 de lei pe zi de activitate pentru președintele biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, respectiv al biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, pentru locțiitorii acestora, precum și pentru ceilalți membri ai acestor birouri electorale;i) 250 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, respectiv al biroului electoral de circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, precum și pentru statisticienii acestora;j) 730 de lei pe zi de activitate pentru președinții și locțiitorii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate;k) 660 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate care îndeplinesc și atribuțiile operatorilor de calculator;l) 600 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, alții decât cei prevăzuți la lit. j) și k);m) 350 de lei pe zi de activitate pentru președinții birourilor electorale pentru votul prin corespondență, locțiitorii acestora;n) 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale pentru votul prin corespondență;o) 330 de lei pe zi de activitate pentru operatorii de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondență;
p) președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, care îndeplinesc și atribuțiile birourilor electorale pentru votul prin corespondență, locțiitorii acestora și membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate primesc în plus o indemnizație fixă de 350 lei, sub condiția recepționării de plicuri privind exercitarea votului prin corespondență.
Fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în vederea participării la procesul electoral ale președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, ale locțiitorilor acestora, precum și ale membrilor birourilor electorale pentru secțiile de votare din străinătate desemnați sau propuși de către șefii misiunilor diplomatice și ai oficiilor consulare se vor asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe (MAE).
Proiectul prevede că se va acorda și o indemnizație de protocol de 35 de lei de persoană pentru fiecare zi de activitate pentru membrii birourilor și oficiilor electorale, operatorii de calculator, personalul tehnic auxiliar, statisticienii, informaticienii, precum și pentru personalul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) inclus în planurile de măsuri specifice domeniilor ordinii și siguranței publice pentru asigurarea securității operațiunilor și activităților derulate pentru buna organizare și desfășurare a proceselor electorale.