Nicoleta Dumitrescu

Mai sunt doar câteva zile până în ziua alegerilor și se poate spune că atât candidații, cât și alegătorii au cam obosit. Candidații au obosit din cauza efortului pe care l-au făcut pentru a se face cunoscuți, în primul rând, iar asta a însemnat mii de pași zilnici prin locuri prin care, cu siguranță, nu au pus niciodată piciorul până în această lună de campanie electorală, iar alegătorii au obosit, și ei, din cauza multitudinii de promisiuni pe care le-au tot auzit într-o perioadă de timp atât de scurtă.
E adevărat, pe candidați i-au mai ajutat pliantele și publicațiile în care se regăsesc ofertele electorale, dar și fluturașii pe care sunt tipărite chipurile lor, zâmbitoare și retușate din calculator, cât să nu li se vadă ridurile și cearcănele, flancate de sigla partidului și o ștampilă pe care scrie ”Votați poziția 2, 3, 7, 9…” adică aceea pe care respectivii se vor regăsi, pe 9 iunie 2024, pe buletinul de vot.
Chiar dacă unii dintre liderii politici au ținut să spună că, în comparație cu altele, actuala campanie electorală pentru prima rundă de alegeri din acest an este una dintre cele mai liniștite, totuși, din peisajul electoral nu au lipsit confruntările. Confruntările la propriu adică, în plină stradă, între grupurile de susținători chiar ai partidelor care au candidați comuni la alegerile europarlamentare, îmbrâncelile și înjurăturile fiind făcute publice inclusiv pe rețelele de socializare, de altfel, una dintre sursele cele mai la îndemână pentru candidați pentru difuzarea promisiunilor electorale.
Cert este însă faptul că dacă se pun unele lângă altele promisiunile candidaților, în mare parte, acestea nu prea diferă între ele, nelipsite fiind lucrările de modernizare și dotare a spitalelor și unităților de învățământ, inclusiv construirea unora noi, reparațiile de străzi și de poduri, impresia generală fiind aceea că dacă ei, candidații, vor fi votați, județul, orașul, comuna, toate vor ”înflori”.
Dincolo de asta, cum se face că doar în campaniile electorale partidele, prin candidații scoși la înaintare, identifică atât de unde izvorăsc râurile de lapte și miere, cât mai ales unde pot fi găsiți munții de bani cu care urmează să fie puse în practică toate propunerile avansate, asta nu mai contează! Ca de fiecare dată, însă, istoria promisiunilor se repetă, în condițiile în care și această campanie electorală poate fi considerată un soi aparte de spectacole de idei, puse în scenă timp de o lună de diferite trupe de actori, scopul fiind același: votul!
De fapt, după voturi aleargă în campaniile electorale toți candidații, nefiindu-le prea greu să spună că ei sunt cei mai buni și cei mai pregătiți ca să fie primari, președinți de consilii județene, consilieri locali sau județeni, iar dacă acum ocupă una dintre aceste funcții, tot pentru că sunt cei mai buni și cei mai pricepuți dintre toți pricepuții, merită, cu prisosință, încă un mandat de patru ani, considerând că greșelile, oricare ar fi acestea, trebuie să fie trecute cu vederea!
Cum, însă, electoratul nu prea uită, rămâne de văzut care dintre candidații care acum promit câte în lună și în stele vor strânge și cele mai multe voturi pentru a putea fi declarați drept câștigători. Oricum, spectacolele de idei create special pentru scrutinul din 9 iunie reprezintă doar începutul, având în vedere că vor urma alte două campanii electorale, pentru prezidențiale și alegerile parlamentare, existând șansa ca unii dintre cei care nu au prins nicio funcție acum să-și încerce norocul pentru a prinde un loc de deputat sau de senator.