Luiza Rădulescu Pintilie

 

Dacă,  în aceste zile de arșiță din mijloc de iunie,  căutați un loc și un fel aparte de odihnă a minții și a sufletului,  expoziția artistei Delia Sechel Perrois, găzduită de Muzeul Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus”,  vă poate răsplăti căutările și așteptările. Sub cupola frumoasei clădiri ce  deschide  “Bulevardul cu castani”, la etajul  acesteia, într-un spațiu ce ar putea părea la prima vedere mai degrabă restrâns, demersul expozițional al artistei născută la Ploiești, dar care trăiește  și activează în Franța și Elveția, reunește de fapt, sub sugestivul titlu “La  început a fost … țesutul”, ample și interesante deschideri  vizuale , de  emoție și spiritualitate, legând  cu măiestrie, nu doar cu fire colorate  de lână, ci și  prin forța de expresie a unor tehnici mixte, epoci diferite, meșteșuguri și arte, simboluri, teme de reflecție. În fapt, într-o lume stăpânită de tehnologie și în plină ascensiune a inteligenței artificiale, lucrările expuse țes  un fel de poveste de ieri și de azi, dar și de mâine,  a mâinilor creatoare. Vizitatorul    este întâmpinat chiar de  la capătul scărilor,  indiferent  pe   care dintre cele două splendide rânduri de trepte ar  urca,  de un  interesant omagiu adus- într-o desfășurare de simboluri așezate  direct pe podea, ca un fel  de  fundament ce ține întreaga zidire conceptual artistică-   mâinilor închipuite  mânuind, în gesturi aproape ritualice,   firele prinse în spata războiului de țesut,  astfel încât, oricât de perfecționată  ar fi, tehnologia  nu le poate copia  încărcătura, esența și căldura  de omenesc. Aceleași mâini care, în  vâltoarea  și în labirintul vieții  cea de toate zilele, care întretaie atâtea și atâtea stări,  se închină,  se roagă, mângâie sau se frământă a așteptare…

Într-un fel, revăzând câteva lucrări pe care am mai avut prilejul să le văd,  dar și în fața unor lucrări complet noi,  acesta a fost sentimentul pe care l-am  încercat: multitudinea stărilor ce te cuprind privind compozițiile , detaliile, încercând să descifrezi, să înțelegi ori doar punându-ți întrebări.

Cu siguranță că o asemenea  forță de expresie vine întâi  de toate  din harul artistei , dublat de  pregătirea  dobândită ca  absolventă a Institutului de Arte Plastice „N. Grigorescu” din București (actuala UNArte) , promoția 1980, secția Tapiserie, clasa profesoarei Theodora Stendl, apoi , din   1992,   prin parcurgerea  specializării  postuniversitare în domeniul picturii de la Haute Ecole d’Art et Design din Geneva  și apoi a unui master de cercetare în arte vizuale în cadrul aceleiași instituții.

Doar în treacăt notăm că  Delia Perrois  este cea care a reprezentat România la concursul internațional organizat de ONU Geneva în 2020, o lucrare   a sa aflându-se în colecțiile de artă ale ONU.

Criticii de artă vor putea face interesante  considerații de specialitate despre expoziția curatoriată de  artista Alice Neculea , director  adjunct al muzeului care o găzduiește și purtând nu numai semnătura, dar și  toată aura incursiunii artistice și de destin a artistei Delia Perrois-  care s-a întors , în anul 2022,  în Ploieștiul natal , prima oară după  30 de ani , a  revenit  anul trecut  cu un dialog artistic prezentându-și lucrările alături de colegi artiști din România, Elveția, Malta și Canada, iar acum înfățișează publicului  un  întreg univers țesut fir cu fir, nod cu nod și  armonizând  cele mai diverse tehnici- pictură, grafică, colaj textile,  tapiserie haute-lisse, print.  Și   chiar dacă nu i-ai cunoaște propria călătorie, tot  ai  întrezări călătoria în lucrările propuse, de la timpurile mitologice ale zeiței     Athena- ocrotitoare a meșteșugurilor  și chiar a  țesutului, la  îndeletnicirea  străveche   a  pânzei țesute pentru ii și a borangicului fin din marame pe cale să se piardă.

De altfel, lucrarea despre   arborele  vieți, prezentă în expoziție și inspirată- după propria mărturisire a artistei-  dintr-un imens buchet de flori proaspăt culese  de măicuțe din grădina mănăstirii Putna,  pus într-un vas în sala care adăpostește celebrele acoperăminte de mormânt brodate- este   înnobilată cu o asemenea maramă.

Cei care,  la rându-le,  au fost cuceriți,  de povestea  despre Ulise, Penelopa și  legendara Itaca   au  prilejul să  retrăiască, în cadrul expoziției, momente  ale  celebrei epopei, descifrând-o în țesătura artistică propusă  de artistă prin noua sa călătorie către sufletul privitorului. Un privitor care în migala, în frumusețea și   în  taina  tapiseriei  «Cosmogonia» poate găsi, în propria căutare sau confirmare de sine,   și un fel de … drum spre  propriul  univers lăuntric  în care sălășluiesc și acele înzestrări date fiecăruia drept talant al propriei ființări. Iar după un răgaz de odihnă a cugetului și a inimii,  până și drumurile vieții de fiecare zi  sunt mai ușor de purtat și  lucrurile mai clar de văzut…