Examenele naţionale, indiferent că este vorba despre Evaluarea Naţională sau Bacalaureat, înseamnă încheierea unui ciclu de studii gimnaziale sau liceale, dar, în acelaşi timp, reprezintă pentru elevi sau părinţi un factor de stres psihologic.
Profesorul Claudia Sava, care de 33 de ani predă Limba şi literatura română la un colegiu din Iaşi, a declarat pentru AGERPRES că examenele naţionale au două componente – una academică şi una psihologică, emoţională, care trebuie gestionate: „Componenta academică este aceea care necesită un efort intelectual, concentrare, lectura atentă a cerinţelor, indiferent de nivel, că suntem la Evaluarea Naţională sau la examenul de Bacalaureat, înţelegerea cerinţelor, a textelor suport şi concentrarea pe ceea ce se aşteaptă. O lectură atentă a enunţurilor înseamnă, spunem noi, profesorii, că jumătate din cerinţă este rezolvată. Mai există o componentă a acestor probe. E vorba de componenta emoţională. Şi aici se face diferenţa între copiii care sunt buni competitori şi copiii care sunt mai ezitanţi. Copiii buni competitori reuşesc să-şi gestioneze emoţiile. Nu există examene fără emoţie, dar reuşesc să construiască. Aceste trăiri îi ajută să se concentreze pe ceea ce au de rezolvat”.
Potrivit acesteia, este foarte importantă gestionarea corectă a timpului înainte de probe. „E vorba de odihnă, de relaxare. Este ştiut faptul că informaţia ştiinţifică, academică se fixează prin odihnă, prin somn. De asemenea, este foarte important şi climatul familial, adică e vorba aici de felul în care părinţii ştiu să empatizeze, să solidarizeze, să sprijine copilul. Adolescenţa, prin excelenţă, este o vârstă cu furtuni emoţionale şi sigur că nu există o recomandare valabilă pentru toţi copiii. Poate n-ar fi rău ca părinţii să le spună copiilor că presiunea nu este atât de mare şi că majoritatea persoanelor care au acum 15 – 16 ani, dacă ne raportăm la Evaluarea Naţională, sau 18 – 20 de ani, dacă ne raportăm la Bacalaureat, au trecut prin această experienţă şi au supravieţuit. Deci este o experienţă necesară, este un prag şi abordarea sa cu o naturaleţe, calm va aduce cu siguranţă rezultate mai bune decât un stres ieşit din comun”, afirmă Claudia Sava.
Aceasta a explicat pentru AGERPRES că înainte de examen există un obicei al elevilor de a repeta totul la foc automat, unii recurgând la astfel de „tactici” şi cu câteva ore înainte de probă sau sunt copii care stau noaptea de dinaintea examenului şi repetă din materie.
„Este absolut greşit. Este recomandat chiar cu o zi înainte de examen să avem activităţi relaxante, plimbări, un film vesel, o lectură plăcută. Asta e înainte de examen. De asemenea, să avem grijă să ne odihnim foarte bine în noaptea de dinainte”, este sfatul profesoarei.
În ceea ce priveşte cele mai frecvente greşeli ale elevilor în timpul examenelor scrise, aceasta atenţionează: „Copiii nu citesc cu atenţie enunţul. Sunt situaţii în care sau au de identificat două-trei situaţii şi identifică din grabă doar una sau două, spunând; n-am mai găsit altceva, pentru că nu au răbdarea de a aborda subiectul liniştit, cuminte, fără presiune. Aşadar, cam în zona asta se fac greşelile frecvente pe care le identificăm noi ca profesori”.