N. Dumitrescu
Potrivit calendarului de organizare și desfășurare a scrutinului din 9 iunie 2024, când vor avea loc alegerile europarlamentare și cele locale, mâine începe campania electorală. Deja, în Ploiești și în județ, ca peste tot în țară, au fost amplasate panourile de publicitate electorală pe care vor fi lipite afișele cu figurile candidaților. Practic, perioada în care candidații le pot face promisiuni alegătorilor începe pe data de 10 mai a.c. și se va încheia cu o zi înainte de ziua votului, respectiv pe 8 iunie, la ora 7.00, de departe, pe plan local, cea mai mare miză având-o alegerile pentru funcțiile de primar, de președinte al Consiliului Județean, respectiv cele privind mandatele de consilieri locali și consilierilor județeni. Ca în fiecare an electoral, și acum sunt reguli stricte, stabilite prin acte normative intrate deja în vigoare, așa cum este, de exemplu, Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024. Astfel, așa cum se precizează în documentul menționat, la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale deschid conturi bancare ce vor fi folosite pentru campania electorală, până cel târziu la data de 10 mai 2024, astfel că toate operațiunile de încasări și plăți privind campania electorală se vor efectua numai prin aceste conturi bancare, notificate în prealabil Autorității Electorale Permanente. Așa cum se mai arată în ghidul menționat, contribuțiile candidaților pentru campania electorală pot proveni exclusiv din următoarele surse: venituri proprii ale acestora; donații primite de la persoane fizice; împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituții de credit. ”Donațiile primite de către candidați pentru a fi utilizate drept contribuții pentru campania electorală trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să fie primite doar de la persoane fizice; donația primită de la o persoană fizică nu poate depăși valoarea a 200 de salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma de 660.000 de lei; donațiile cu o valoare mai mare de 10 salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma de 33.000 de lei, pot fi primite de candidați numai prin conturile bancare proprii; donațiile primite de către candidați care au o valoare mai mare de 25.000 de lei se încheie prin înscris autentic”, se arată în textul actului normativ. Subliniindu-se faptul că toate cheltuielile privind realizarea materialelor de propagandă electorală sunt suportate exclusiv de către competitorii electorali, s-a mai menționat că este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video care îndeplinește următoarele condiții: se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat; este utilizat în perioada 10 mai 2024 – 8 iunie 2024, ora 7.00; are obiectiv electoral și se adresează publicului larg; depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului. Concret, în campania electorală, partidele politice care participă la alegeri, precum și candidații independenți pot utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală: afișe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură; afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură; materiale de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile art. 68 -71 din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale deciziei Consiliului Național al Audiovizualului privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile autorităților administrației publice locale din anul 2024; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală online; broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie, prin materiale tipărite din aceeași categorie cu broșurile și pliantele înțelegându-se materialele tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturași și altele asemenea. De reținut că și în această campanie electorală este interzisă ”mita electorală”, adică acele mici atenții prin intermediul cărora candidații consideră că pot câștiga votul electoratului. Iar Ghidul finanțării campaniei electorale, la care ne-am referit, aduce precizări clare și în acest caz: ”În campania electorală, competitorilor electorali le este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a odorizantelor auto, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a șepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoșelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleților, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a țigărilor și a altor produse din tutun, a calendarelor bisericești și a altor asemenea produse, precum și a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat”.