Nicoleta Dumitrescu

Dincolo de efectele încălzirii globale, dacă în această perioadă este mai cald decât ar fi normal pentru perioada din calendar pare să mai fie încă o explicație: se adaugă și căldura degajată de atmosfera tot mai încinsă a pregătirilor pentru alegeri! De altfel, frenezia care a cuprins partidele este atât de mare încât dinspre candidații pe care liderii îi tot scot în față pare că se propagă și un soi aparte de fierbințeală, ce este drept și ca rezultat al nenumăratelor frecușuri ce au tot avut loc până când s-a picat de acord în ceea ce privește nominalizările.
Așa se face că, deși mai este ceva vreme până la debutul campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare și locale, fixat pe 10 mai a.c., mai prin toată țara este forfotă mare, alaiurile partidelor putând fi văzute și identificate, de la depărtare, după culoarea tricourilor, a vestelor, dar mai ales a baloanelor. De altfel, perioada de precampanie este cu mult mai permisivă în ceea ce privește regulile ce țin de acțiunile pe care le pot întreprinde partidele, acum, pe la mai toate colțurile de stradă putând fi văzute corturi tapetate cu figurile candidaților, amplasate în scopul strângerii de semnături necesare pentru depunerea candidaturilor acelora care se vor regăsi pe 9 iunie 2024 pe buletinele de vot. Astfel, partidele au reușit să coloreze extrem de mult primăvara aceasta în galben, în roșu, în albastru etc., la concurență, aproape, cu paleta de culori a florilor acestui anotimp al renașterii naturii. Asta nu înseamnă că s-a venit, neapărat, și cu idei noi de campanie, încât electoratul să fie uluit, uimit de unicitatea mesajelor ori a acțiunilor în care au fost angrenați candidații. Nici vorbă!
Deocamdată se merge pe tipicul acelorași strategii, stas, fără să fie personalizate, adaptate de la persoană la persoană, dovadă că unele idei nu se potrivesc deloc cu candidații, așa cum este cazul unui candidat din Capitală pus să se plimbe câteva stații cu metroul, deși acestuia se vedea, clar, că nu-i stă în obișnuință folosirea mijloacelor de transport în comun, cu atât mai puțin mersul pe jos. De altfel, este o confirmare faptul că, și în acest an electoral, liderii partidelor speră la potențiale victorii în fața celor cu drept de vot, mergând pe mâna vechilor strategii, deja bătătorite, altfel nu se explică de ce încearcă să-și forțeze candidații să îmbrace haine dintre cele mai nepotrivite, nu neapărat din punctul de vedere al croielii. Despre ce este vorba? Despre faptul că, în primul rând, candidații sunt obligați – deși este ori prea mare ori prea mică- să poarte haina omului normal. Dar, ce înseamnă haina omului normal? A omului care se duce, zilnic, la serviciu cu unul dintre mijloacele de transport în comun, care stă în picioare în autobuz, tramvai sau metrou, care își cumpără legumele și fructele din piață, carnea, laptele și pâinea de la magazinul din cartier, care plătește întreținerea și ratele la bănci lunar, care își numără banii până la ultimul leu etc., care nu doarme liniștit, făcându-și griji pentru ziua de mâine.
La sfârșitul săptămânii trecute, fără să se numere printre candidați, unul dintre miniștri, chiar cel al Finanțelor, după ce a făcut o serie de cumpărături, pentru el și mama sa, după cum a mărturisit, a rămas mirat de câți bani a trebuit să lase la casă, într-un magazin. Ei bine, astfel de nedumeriri le au, zilnic, toți oamenii normali, ori de câte ori merg să cumpere câte ceva de mâncare, la piață sau la magazin, dar inclusiv atunci când trebuie să achite facturile pentru utilități, punerea în balanță a cheltuielilor și a veniturilor lunare fiind o mare…echilibristică între tăieri și costuri nou apărute. În aceste condiții, degeaba încearcă politicienii candidați să pozeze, vremelnic, în oameni normali. Cu o astfel de haină, a omului normal, îmbrăcată doar în perioada electorală, când se vede că le este mult prea strâmtă, aceștia se transformă mai degrabă în… oameni de-a dreptul caraghioși! Însă, se pare că acest lucru nu-i deranjează deloc, perioada electorală de acum fiind o confirmare a faptului că majoritatea partidelor s-au aprovizionat de la același magazin de unde au putut să împrumute, pentru câteva luni, haine de om normal! Dacă, însă, politicienii ar putea rămâne și cu atitudinea unui om normal, ce bine ar fi… Numai că asta nu se prea poate, după campania electorală și numărarea voturilor politicienii revenind la starea lor inițială, iar asta o știu, foarte bine, și alegătorii!