Rodica Paraschiv
Deputat PSD Prahova

Recent, trăgeam un semnal de alarmă privitor la creșterea gradului de violență în școlile din România și influența nefastă pe care acest fenomen o are în instituțiile de învățământ, în mod special în cele preuniversitare. Am ajuns, se pare, într-un punct nevralgic și prin prisma rezultatelor la simularea Evaluării Naționale, care au fost date publicității la finalul săptămânii trecute.
Este cutremurător să vezi cum un sfert dintre elevii prezenți la proba de Limba și literatura română nu au fost capabili să obțină nota 5, situația fiind extrem de gravă la proba de Matematică, acolo unde aproape 58% dintre elevi au avut note cuprinse între 1.00 și 4.99!
Deși se spune că subiectele la simulare sunt mai dificile decât cele de la examenul propriu-zis, rezultatele din acest an ridică mari semne de întrebare în legătură cu orientarea greșită pe care, probabil, o are în prezent sistemul educațional din România. Experții – și vorbesc aici despre cei conectați în mod real la ceea ce înseamnă învățământul preuniversitar românesc, în prezent, și nu despre ”specialiștii” care-și dau cu părerea și cred că fără a avea experiența catedrei pot promova ”politici” educaționale – trebuie să se așeze la masă și să găsească soluții pentru declinul sistematic al școlii românești.
Corectarea digitalizată probabil a venit în sprijinul profesorilor, însă ce ne facem cu acele cadre didactice incapabile să învețe un copil, în anii de gimnaziu, să scrie corect românește? Sau cu acei profesori de matematică preocupați mai mult să-și aducă elevii de la clasă la meditații private, decât să-i instruiască temeinic la orele de curs?
Oare chiar este nevoie de impunerea unui barem și asupra activității profesorilor, care să fie plătiți în funcție de rezultatele de la clasă? Pare o soluție de abordat, pentru stimularea atenției acordate elevilor de către cadrele didactice, la orele de curs. Nu este corect față de profesorii care își dau silința la clasă, pentru elevi, să aibă un venit similar celor care au intrat în sistemul de învățământ doar ”pentru a avea un job” sau al celor care au trecut de mult de vârsta în care atenția și propria performanță mai prezintă interes!
Nu putem arunca vina doar asupra comportamentelor problematice ale elevilor, a violențelor în incinta școlilor!
Este o pantă periculos de alunecoasă, care ne poate conduce cu adevărat la o țară în care analfabetismul, și nu numai la cel funcțional mă refer, să devină un fenomen de necombătut!
Avem, la conducerea Ministerului Educației, în acest moment, unul dintre creatorii programului ”România educată”, o ”strategie” care nu și-a dovedit, cel puțin până în prezent, eficiența.
Dimpotrivă, iar cineva trebuie să răspundă pentru acest eșec. Din păcate, cei care sunt beneficiarii acestui sistem, românii, vor avea de suferit mult timp de acum încolo, dacă nu se iau măsuri pentru schimbări importante în acest domeniu.