V. Stoica
Sâmbătă, 6 ianuarie, în ziua de Bobotează, Cristian Apostol, vicepreședintele Consiliului Județean Prahova, a susținut o conferință de presă în care a încercat să explice haosul existent în transportul public județean, în cadrul contractelor care au intrat în vigoare la începutul anului 2024. În primele șase zile ale acestui an au curs mii de reclamații de la prahovenii care utilizează microbuzele sau autobuzele pe unele dintre traseele celor nouă grupe contractate (din 12 în total), sesizările venind în mod special de la navetiștii nemulțumiți de programul curselor sau de faptul că în primele zile ale anului unele trasee nu au fost acoperite deloc.
Deocamdată, din cele 12 grupe licitate de Consiliul Județean Prahova, pe trei încă nu au fost încheiate contractele – pe unul dintre loturi, după o contestație depusă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor trebuie reevaluate ofertele, iar pe alte două loturi, dosarele depuse de firmele de transport sunt în evaluare și ar urma ca în această săptămână să se desemneze câștigătorul.
Vicepreședintele CJ, Cristian Apostol, a precizat și că un operator a utilizat pentru transportul călătorilor un alt mijloc de transport pe traseul Ploiești – Stejaru, decât cele stabilite prin caietul de sarcini și prin contractul încheiat cu Consiliul Județean Prahova, fiind amendat cu 10.000 de lei. Un alt operator care nu a respectat tarifele din contract a fost sancționat, de asemenea, cu 10.000 de lei.
Cel mai important punct pare să rămână în suspans: sâmbătă se spera să nu existe probleme cu eliberarea abonamentelor gratuite pentru elevii navetiști, care ar trebui să primească tichetele încă de astăzi, 8 ianuarie. Totul ținea, la finalul săptămânii trecute, doar de speranța că operatorii aflați sub incidența contractelor semnate cu Consiliul Județean Prahova vor fi de acord să meargă ”pe încredere” că le va fi decontată contravaloarea serviciilor de transport gratuit destinat elevilor și să elibereze abonamentele.
Pe de altă parte, conform reglementărilor în vigoare, pe cele trei grupe de trasee unde nu s-au încheiat contractele până în prezent, elevii navetiști vor primi o sumă forfetară pentru transport – în limita maximă a 50 de kilometri între domiciliu și localitatea unde merg la cursuri.
Cu toate că în caietul de sarcini al licitației erau stipulate anumite condiții, Consiliul Județean Prahova se vede nevoit să modifice unele trasee, la cererea navetiștilor afectați atât de neconcordanțele din graficele orare, dar și de lungimea aberantă a unor sectoare, pentru care nu au fost luați în considerare niște factori extrem de cunoscuți, în orice moment al anului, precum traficul infernal de pe Valea Prahovei. Astfel, printr-o hotărâre a CJ Prahova, vor fi realizate unele modificări atât la trasee, cât și la programele curselor, pentru a răspunde solicitărilor venite din partea călătorilor exasperați de problemele create.
Apostol a ținut, însă, să treacă și la amenințări: dacă nu-și vor îndeplini responsabilitățile, transportatorii riscă să rămână fără contracte, dar și fără garanțiile de bună execuție, aflate la dispoziția autorității contractante – Consiliul Județean Prahova.
În acest caz, deloc fericit, Cristian Apostol crede că poate merge pe încredințarea directă a contractelor, însă dacă se va ajunge aici, elevii navetiști vor rămâne din nou fără transport gratuit, așa cum s-a întâmplat în luna decembrie 2023.