F. T.

Potrivit unui comunicat al Poliției Române, în ultimele luni, „Escrocii au folosit intens rețelele de socializare ca metodă de propagare a unor tentative de fraudă cu propuneri false de investiții. Aceștia au folosit conturi sau pagini de social media compromise, ori unele nou create, de pe care au lansat reclame sponsorizate, în care includ clipuri alterate cu tehnologia deepfake și construite într-o manieră în care personajele din clip par că promovează un «program național de îmbogățire». Pentru a fi convingători și a avea o rată cât mai mare de succes în rândul potențialelor victime, atacatorii folosesc deopotrivă imaginea unor companii și persoane cunoscute din România (televiziuni, oameni de afaceri, demnitari, vedete TV sau jurnaliști). În reclamele promovate pe social media se folosește, totodată, imaginea unor companii cunoscute pentru câștigarea încrederii cu privire la legitimitatea ofertei – câștiguri imediate foarte mari prin «cumpărarea de acțiuni» care vor «genera dividende» de zeci de mii de lei. Companiile a căror imagine este folosită, fără drept, sunt în cele mai multe cazuri din domeniul energetic. În astfel de cazuri, atacatorii folosesc link-uri de phishing, cu ajutorul cărora încearcă să obțină datele personale și financiare. Aceste atacuri se înscriu în așa-numitele Fraude cu investiții – investment frauds, care reprezintă scheme frauduloase prin care investitorilor potențiali li se promit oportunități de investiții extrem de profitabile, dar care, în realitate, nu există”. În contextul amintit mai sus, Poliția Română recomandă „să nu accesați link-urile, să nu furnizați date personale, bancare, financiare și să verificați temeinic toate ofertele de investiții prin accesarea site-urilor oficiale ale companiilor a căror imagine este folosită pentru promovarea lor. De asemenea, verificați cu atenție link-urile și platformele prin intermediul cărora se cer date personale și financiare pentru investiții, prin compararea cu adresele oficiale de internet ale companiei a cărei imagine este utilizată în anunțul de pe rețelele de socializare, dar și verificarea ofertanților pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară – ASFT”.