• Data limită prevăzută de lege – 20 noiembrie 2023
Luiza Rădulescu Pintilie
După ce terenurile care au fost incluse în cadrul vechilor cooperative agricole de stat, pe vremea regimului comunist, au făcut obiectul retrocedărilor, pe bază de cerere, în temeiul Legii 18/1991- cunoscută drept Legea fondului funciar, modificări și completări legislative de mare importanță au fost adoptate prin Legea nr. 123 din 15 mai în beneficiul celor care nu se mai încadrau în limitele temporale ale legii inițiale privind eliberarea titlului de proprietate.
Practic, modificarea este de interes pentru cei care nu au predat terenuri la CAP și nici nu li s-au preluat de către stat terenurile deținute, permițându-le, în conformitate cu noile prevederi, ca fie direct, fie prin moștenitori, să solicite emiterea unui titlu de proprietate în termen de 6 luni de la momentul intrării în vigoare a Legii 123/2023. Ca urmare, în baza adresei nr. 11496/21.07.2023 a Instituției Prefectului Prahova, și primăriile din județ procedează la aplicarea Legii nr. 123 din 15 mai 2023 pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991. Astfel, Primăria Orașului Băicoi a publicat pe site-ul instituției un anunț prin care persoanele interesate sunt informate că pot depune dosare pentru reconstituirea/constituirea dreptului de proprietate, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, respectiv până la data de 20 noiembrie 2023, precizându-se atât condițiile pe care aceștia trebuie să le îndeplinească, precum și documentele necesare. În acest sens, se menționează că „ Deţinătorii sau moştenitorii acestora care nu s-au înscris în cooperativa agricolă de producţie, nu au predat sau nu li s-au preluat la stat terenurile prin acte translative de proprietate pot solicita, la cerere, comisiei judeţene emiterea titlului de proprietate în condiţiile prezentei legi, astfel:
a) dacă deţinătorii sau moştenitorii acestora figurează cu terenul în registrele agricole sau registrele cadastrale şi în evidenţele fiscale;
b) pentru terenul în cauză nu a fost deschisă carte funciară în baza Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;c) terenul nu face obiectul cererilor de reconstituire sau constituire a dreptului de proprietate de către alte persoane şi nici nu s-a eliberat anterior titlu de proprietate cu privire la acesta.
Solicitanții au obligația să anexeze cererii și o serie de documente : copii de pe act/acte de identitate şi acte de stare civilă – naştere, căsătorie, după caz, iar în cazul în care solicitantul formulează cererea în calitate de moştenitor, acesta va depune acte de deces şi certificat de moştenitor/de calitate succesorală; Memoriu tehnic, întocmit şi validat prin semnătură şi ştampilă de către o persoană autorizată de către ANCPI/OCPI Prahova, prin care să se certifice că pentru terenul în cauză nu a fost deschisă carte funciară în baza Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;Plan de amplasament şi delimitare a imobilului, întocmit şi validat prin semnătură şi ştampilă de către o persoană autorizată de către ANCPI/OCPI Prahova, potrivit Anexei nr.16 la Regulamentul de recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară, aprobat prin Ordinul Directorului General al ANCPI nr.600/2023, (Regulament), însuşit prin semnătură şi ştampilă de preşedintele Comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, luat în evidenţă, fără suprapunere cu imobile limitrofe; Adeverinţă eliberată de Primăria Orașului Băicoi din care să rezulte suprafaţa înscrisă în Registrul agricol; Certificat de atestare fiscală; În cazul în care terenul solicitat a făcut obiectul unei cauze aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti, o declaraţie pe propria răspundere din partea solicitantului din care să rezulte care este soluţia rămasă definitivă.
Cererea – însoțită de actele menționate – se depune la Primăria Orașului Băicoi fie personal, fie prin poştă, pînă la data limită prevăzută de lege , respectiv 20 noiembrie 2023.
În cazul în care cererea se depune personal, solicitantul va prezenta actele doveditoare în original şi câte o copie xerox, semnată pentru conformitate, rămânând la comisie numai copiile acestora.
În situația în care cererea se transmite prin poştă, la aceasta se vor anexa copii xerox semnate pentru conformitate pe propria răspundere de către solicitant.