• Două treimi din chioşcurile de presă riscă să fie închise, vânzătorii să fie trimişi acasă,
iar cititorii lipsiţi de dreptul legitim public de a se informa
• Instituţia Prefectului cere reanalizarea situaţiei şi să i se comunice, cu celeritate, măsurile dispuse

Luiza Rădulescu Pintilie

Subliniem chiar din primele cuvinte ale textului de față că suntem primii care susținem orice demers care poate contribui, în mod real, la necesara modernizare a Ploieștiului, pe măsura unui municipiu european al anului 2023 cum se pretinde a fi și așa cum merită ploieștenii să fie orașul în care trăiesc!
De aici se înțelege că ne declarăm – și încă ferm – inclusiv pentru aplicarea tuturor acelor hotărâri ale Consiliul Local al Municipiului Ploiești a căror aplicabilitate are drept finalitate obiectivul pe care tocmai l-am declarat și, ca urmare, deopotrivă pentru respectarea prevederilor lor de către cei vizați.
Acestor clarificări le mai adăugăm și precizarea că rostul acestor rânduri este doar acela de a evidenția că Hotârărea nr.377 privind modificarea „Regulamentului privind amplasarea și funcționarea spațiilor comerciale cu caracter provizoriu pe terenurile ce aparțin domeniului public și privat al municipiului Ploiești”, aprobat prin Hotârârea Consiliului Local al Municipiului Ploiești nr.95 din 28 februarie 2022, cu modificările ulterioare – hotărâre adoptată exact acum un an, respectiv pe 30 august 2022 – s-ar cuveni să fie pusă în acord și cu realitatea din teren, cum se spune, respectiv cu interesele economico-sociale ale firmelor care desfășoară respectiva activitate de comerț stradal – cu trimitere, foarte simplist spus, dar ne permitem să credem că suficient spre a fi înțeleasă situația, la diminuarea drastică a locurilor de muncă din cadrul acestora și chiar la riscul de a le pune definitiv lacătul pe ușă. Nu în ultimul rând, este vorba și despre interesul public, legitim, chiar constituțional în unele privințe, al cetățenilor, fiindcă în mare parte hotărârea vizează chioșcuri în care se vând ziare, reviste și cărți, dar și bilete de călătorie pe mijloacelele de transport. De altfel, demersul nostru este în perfect acord cu însuși punctul de vedere exprimat de către Instituția Prefectului Județul Prahova care, în data de 27 iunie a.c., în cadrul răspunsului transmis uneia dintre societățile direct și major afectate – SC Calliope SRL – precizează sub semnătura prefectului Virgiliu – Daniel Nanu: ”(…) am solicitat autorităților administrației publice de la nivelul municipiului Ploiești să reanalizeze aspectele sesizate de dvs și să dispună în deplin acord cu prevederile legale și cu situația de fapt existentă, la acest moment, la nivelul municipiului Ploiești cu privire la dimensiunile și configurația terenurilor în cauză. Totodată, am solicitat autorităților respective să comunice cu celeritate, atât dumneavoastră (n.n. – firmei amintite), cât și Instituției Prefectului concluziile desprinse și măsurile dispuse în respectiva cauză”.

Și vrem să credem că autoritățile administrației publice de la nivelul municipiului Ploiești chiar vor da curs, în sfârșit, cu celeritate acestui necesar demers după ce respectiva hotărâre, modificată și răsmodificată, alături de puncte de vedere contradictorii exprimate chiar de către comisiile de specialitate ale Consiliului Local al Municipiului Ploiești au lăsat mai degrabă să se înțeleagă că lovesc în comerțul stradal pe care pretind că-l modernizează decât să îl susțină. Dovadă că firma la care ne-am referit – fără a fi singura implicată, dar care are o activitate constant desfășurată din 1990 – s-a văzut obligată să se adreseze instanței, aducându-i acesteia la cunoștință argumentele cel puțin omise sau ignorate – ca să nu spunem mai mult – de cei care au adoptat hotărârea respectivă sau nu prea au căzut de acord asupra ei, ceea ce dă măcar de gândit !Și ar fi avut această ocazia în oricare dintre repetatele modificări aduse hotărârii în discuție: HCLMP nr. 542 din 31.10.2022, HCLMP nr.617 din 28.11.2022, HCLMP nr. 92 din 28 .02 2023, HCLMP nr. 124 din 23.03.2023, HCLMP nr. 375 din 31.07.2023! Fie și pentru că, după cum spicuim din acțiunea în contecios administrativ formulată de firma amintită, există invocate argumente care credem că merită – și sperăm că așa se va și întâmpla- să fie analizate cu toată atenția în cadrul demersului altfel de apreciat al municipalității de a face din Ploiești un oraș cu trotuare largi, în care să se respecte cerințe de amplasare bine statuate ale comerțului stradal, un comerț care, să recunoaștem, are, oriunde în lumea aceasta mare, pitorescul și utilitatea lui. Or, se menționează în documentul înaintat justiției – „Consiliul Local al Municipiului Ploiești nu s-a adaptat realității obiective și, prin cerințe neconforme cu realitatea din teren, a afectat negativ nevoia societății de a beneficia de această formă de comerț de proximitate (comerț stradal), cu prețuri decente, accesibile, generatoare de locuri de muncă, aducătoare de venituri la bugetul de stat și la bugetul local. Mai mult, deoarece prin chioșcurile SC Calliope SRL se vinde cu prioritate presă (ziare locale și centrale, periodice, diverse alte publicații) și carte, prin cerințele menționate, care au ca efect pierderea unor puncte de vânzare, sunt afectate drepturi ale cetățenilor prevăzute de Constituția României (Art.31 și Art.33) – dreptul la informație și dreptul la cultură. Ca urmare a cerințelor de la Art. 9 și Art. 10 din Regulament (n.n. – care impun, printre altele o distanță de minimum 10 metri față de limita trecerilor de pietoni, minimum 3 metri față de clădiri de orice fel, minimum 1,5 metri de stația de autobuz, interzicerea amplasării la mai puțin de 4 metri față de vitrinele și spațiile altui proprietar etc, etc, etc – și asta în condițiile în care se știe cum arată în prezent Ploieștiul și e mai degrabă un vis că aibă trotuare largi de 6,5-7 m), Societatea Calliope se confruntă cu lezarea interesului său privat, fiindu-i restrânsă activitatea economică și cu riscul încetării activității în municipiul Ploiești prin neaprobarea, în contextul noului Regulament, a unui număr de peste 30 de amplasamente pe care au funcționat încă din 1990. (…) Ca urmare, există riscul ca presa centrală și locală (ziarele Prahova și Ploieștii) să nu mai poată fi distribuită în capitala județului, fiind pusă în pericol însăși existența presei locale. (…) De asemenea, va fi afectată vânzarea biletelor de transport către cetățeni”.

După enumerarea unui lung șir de memorii făcute de aceeași firmă, prin care s-au propus modificări și completări pentru îmbunătățirea cadrului creat de hotărârea în discuție, concluzia e dureroasă, vorbește de la sine și vrem să credem că va fi, măcar într-un tardiv ceas al 12-lea, și auzită: ”Prin limitările menționate se reduce drastic posibilitatea desfășurării comerțului stradal civilizat în Municipiul Ploiești și au fost create premisele unor eventuale abuzuri în serviciu din partea decidenților. De asemenea, apar premisele unor pagube iminente pentru agenții economici și pentru salariații care vor fi trecuți în șomaj (…) Pe lângă afectarea interesului legitim privat este afectat și interesul legitim public – satisfacerea cerințelor comunitare”.
Nouă nu ne rămâne decât să adăugăm, în locul orcărei alte încheieri, speranța că nicio administrație locală – oricare ar fi această – nu își asumă riscul să intre în istoria orașului pe care îl guvernează și în memoria colectivă a ploieștenilor pe care îi reprezintă și care i-au dat mandatul lor de încredere drept cea care, printr-o singură hotărâre – cu toate modificările ei – a pus lacătul pe ușa a zeci de chioșcuri de presă și a contribuit decisiv la riscul major al dispariției unor publicații locale de tradiție care nu mai au practic unde să fie vândute, luând dreptul la muncă al vânzătorilor și dreptul constituțional la informare al cititorilor.
Departe de a fi patetici și a folosi cuvinte mari, adăugăm și că nu sunt puțini ploieștenii care ne semnalează periodic că a mai dispărut, ba din cartierul Nord, ba din centrul Ploieștiului, un chioșc de ziare la care se duceau de-a viață!
Ne întoarcem la amintitul răspuns al Instituției Prefectului și așteptăm să putem consemna, tot în acest colț de pagină, pentru cititorii noștri faptul că ”autoritățile administrației publice de la nivelul municipiului Ploiești au reanalizat și au dispus, cu celeritate, în deplin acord cu prevederile legale și cu situația de fapt existentă la acest moment la nivelul municipiului Ploiești cu privire la dimensiunile și configurația terenurilor în cauză”.