22 de localităţi din judeţ sunt înscrise în Programul Rabla local

N. Dumitrescu

De la începutul acestei săptămâni, mai exact din data de 31 iulie a.c., de la ora 10.00, s-a dat startul, pentru persoanele fizice, înscrierii în cadrul Programului privind casarea autovehiculelor uzate – Rabla Local. Obiectivul acestui program constă în finanţarea nerambursabilă, din Fondul pentru mediu, a scoaterii din uz a unor autovehicule cu o vechime egală sau mai mare de 15 ani de la anul fabricaţiei cu scopul predării acestora spre casare. Înscrierile în program – care se vor putea face până la sfârșitul lunii în curs – nu se vor putea realiza de către oricine dorește să scape de mașina veche pe care o are în proprietate, ci doar de către locuitorii din 500 de așezări din România, pentru că doar atâtea primării s-au înscris, la nivel național, în programul menționat. Acesta are caracter multianual şi se aplică la nivel naţional, derulându-se în baza contractelor de delegare încheiate de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) cu unităţile administrativ-teritoriale organizate la nivel de comune, oraşe, municipii, acestea din urmă supunând aprobării în consiliile locale a unor hotârâri pe această temă. Lista celor 500 de unități administrativ-teritoriale este făcută publică de AFM, care derulează programul menționat, pe site-ul instituției, din Prahova regăsindu-se 22 de localități, atât din mediul urban, cât și din cel rural, pentru fiecare localitate în parte precizându-se atât suma aprobată pentru derularea programului, cât și numărul de mașini uzate care pot fi casate în fiecare așezare în parte, în total fiind vorba despre aproape 2000 de mașini. Concret, pentru primăriile din Poiana Câmpina, Gura Vadului, Teișani, Gherghița, Vâlcănești, Telega, Provița de Sus, Mănești, Azuga, Măgurele, Fulga, Aluniș, Posești, Drăgănești, pentru fiecare în parte a fost aprobat un buget de 120.000 de lei, în vederea casării a câte 50 autovehicule uzate, pentru Ariceștii Rahtivani și Drajna bugetele aprobate sunt de câte 240.000 de lei, pentru 100 de mașini vechi, la Breaza bugetul prevăzut este de 398.400 de lei, pentru 166 de mașini vechi, la Câmpina – 1.200.000 de lei, pentru 500 mașini vechi, la Gornet Cricov și Lipănești s-au aprobat câte 48.000 de lei pentru casarea a câte 20 de mașini, la Bătrâni, suma aprobată este de 72.000 de lei, pentru 30 de mașini, iar pentru Primăria Băicoi, bugetul aprobat a fost de 480.000 de lei, pentru casarea a 200 de mașini uzate. Înscrierea persoanelor fizice în cadrul programului se realizează prin intermediul unei aplicații informatice pusă la dispoziție de către AFM, până pe 31 august 2023, ora 16:30 sau până la epuizarea bugetului alocat fiecărei unități administrativ-teritoriale, ieri, la ora 8.00, la nivel național, fiind înscrise, deja, 14.099 de persoane fizice. De reținut că o persoană fizică se poate înscrie o singură dată în aplicație, un aspect important fiind acela că respectiva persoană trebuie să domicilieze pe raza teritorială a primăriei la care se află în evidențele fiscale autovehiculul uzat pentru care solicită finanțare și să realizeze înscrierea în aplicație doar în cazul în care primăria în raza căreia domiciliază se regăsește în lista celor 500 de localități menționate pe lista AFM. După înscriere, AFM va transmite lista cu persoanele fizice înscrise către primăriile participante în cadrul programului, iar ulterior persoana fizică va transmite documentele, conform procedurii interne a primăriei care va fi publicată pe pagina de internet a acesteia. După semnarea contractului de finanțare cu primăria, persoana fizică va casa și va radia din circulație și din evidența fiscală autovehiculul uzat, urmând să beneficieze de stimulentul pentru casare de 3.000 de lei (2.400 de lei se alocă din Fondul pentru mediu şi 600 lei – din bugetul local). Beneficiarul stimulentului de casare se angajează – conform ghidului de finanțare – că nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare, acest program având ca scop eliminarea din circulație a mașinilor uzate, cu grad ridicat de poluare, pentru atingerea țintelor stabilite în Planul Național de Redresare și Reziliență.