Nicoleta Dumitrescu

După aproape opt de ani de așteptare, proiectul ”România educată”, care promite să mai rezolve din problemele cu care se confruntă sistemul de învățământ din țara noastră, declarat oficial proiect de suflet al președintelui țării, a primit parafă oficială, prin promulgarea de către șeful statului a Legilor Educației. Iar semnarea documentului, după cum s-a văzut, s-a făcut cu mare fast în Palatul Cotrocenilor, șeful statului ținând să sublinieze în discursul său că legile învățământului preuniversitar și superior oferă ”un cadru solid”, pe care să se poată construi un sistem de învățământ pregătit pentru… încercările vremii. Ceea ce nu poate fi prea ușor de făcut de vreme ce realitatea demonstrează că situația prezentă nu e tocmai favorabilă.
Dovadă că, anul acesta, 15.000 de absolvenți de clasa a opta nu s-au înscris la examenul de Evaluare Națională, iar peste 39.000 de candidați înscriși inițial la Bacalaureat au fost declarați absenți, respinși sau au abandonat susținerea probelor! În paralel cu ceremonia festivă organizată special pentru promulgarea legilor amintite, în fața porților Cotrocenilor, câțiva politicieni din opoziție, mai exact de la USR, au organizat un protest pentru ceea ce au numit aceștia ”parastasul învățământului românesc, omorât și îngropat de politicieni fără viziune”!
Adevărul este că, dând timpul în urmă, Ministerul Educației a avut neșansa de a avea un lung șir de oameni puși la conducere, agreați politic firește, care au ținut să vină, fiecare, cu viziuni noi și avântul de a-și impune propriile reforme, dintre cele mai strălucite! Cert este că, numai în 28 de ani, după revoluția din 1989, la Educație au fost 24 de miniștri, anul 2012 fiind unul cu totul special, atunci la cârma acestui minister fiind nu mai puțin de patru miniștri! Și-atunci, să ne mai mirăm de ce domeniul Educației a fost atât de oropsit, pe de o parte, dar și de bombardat cu tot soiul de modele considerate a fi de succes prin alte țări?
Nu mai este un secret faptul că șapte din zece elevi sunt analfabeți funcțional, adică nu sunt în stare să înțeleagă sensul unui text citit. Când s-a făcut această statistică? Acum un an, fiind vorba despre datele din programul-pilot de testare standardizată derulat în lunile mai-iunie, procentajul menționat fiind valabil pentru mediul urban, în mediul rural arătându-se că 8 din 10 elevi erau analfabeți funcțional! Cu siguranță, vor mai trece alți opt ani, poate chiar și mai mulți, față de cât a durat elaborarea proiectului România educată, și tot nu se vor șterge cu totul aceste triste realități, ca să nu mai reamintim faptul că golurile create de școala online, pe perioada de pandemie, nu vor reuși să se mai umple niciodată, după cum au recunoscut, depotrivă, elevi și profesori!
Deși Educația este considerată un domeniu mai mult decât important, fiind vorba despre instruirea viitoarelor generații, politicienii nu au reușit – ori nu au fost capabili – să învețe nici ei lecțiile pe care cei care au fost înaintea lor nu le-au învățat! S-a mers, din păcate, din experimente în experimente, fără să se depună un minim efort ca să nu mai existe un decalaj imens, când vine vorba despre Educație, între urban și rural. De altfel, nu puțini dintre miniștrii Educației, după ce au depus jurământul de învestire în funcție, s-au lăudat că sub mandatul lor vor dispărea toaletele din fundul curților școlii, iar elevii vor avea table… inteligente! La toamnă, însă, înainte să sune clopoțelul, cu siguranță că vor mai exista instituții de învățământ care au grupuri sanitare în afara sediului școlii, care nu au apă curentă ori în care copiii vor fi nevoiți să meargă pe jos, chiar și prin noroi, ca să învețe carte. România educată este, din păcate, doar în cărți! Și în documentul tocmai parafat cu atât fast! În realitate, este supusă încercărilor vremii, sub ploaia de reforme adusă de politicieni!