Doar unul din zece români are încredere în băncile din România, în timp ce 23% dintre cetăţeni se simt înşelaţi în relaţia cu instituţiile bancare, relevă rezultatele unui studiu de specialitate, date ieri publicităţii.
Conform sursei citate, 39% dintre români sunt neliniştiţi de nivelul salarial, cu precădere femeile şi românii cu educaţie medie, în rândul lor regăsindu-se şi cei care obişnuiesc să împrumute bani de la familie/prieteni/colegi până la următorul salariu.
În acelaşi timp, sărăcia şi inegalitatea socială îi îngrijorează pe 34% dintre cetăţeni, în principal pe cei cu venituri mici, pensionari sau şomeri.
Pe unul din cinci români îi preocupă siguranţa locului de muncă şi în egală măsură situaţia pensiilor. Pensiile reprezintă o frământare mai puternică în rândul populaţiei cu vârste cuprinse între 50-65 ani, în special bărbaţi, din oraşe mici sau zone suburbane, mai mult în sudul ţării şi în rândul persoanelor cu venituri reduse pe gospodărie.
Comportamentul financiar al românilor evidenţiază o combinaţie de moderare şi planificare a cheltuielilor, încercarea de a diminua interacţiunea cu instituţiile financiare şi o perspectivă încă timidă de independenţă financiară prin investiţii.
Sondajul relevă faptul că principalul comportament manifestat de români în această perioadă este cumpătarea. Astfel, 45% dintre conaţionalii noştri afirmă că acordă mai multă atenţie cheltuielilor care nu sunt neapărat necesare.
Doar 36% dintre cetăţeni menţionează că le ajung banii de la un salariu la altul.
Totodată, unul din patru români (23%) susţine că preferă să împrumute sume de bani de la familie/prieteni, decât să contracteze un credit bancar.
«Toate acestea vin pe fondul îngrijorării cu privire la puterea de cumpărare şi de rambursare a împrumuturilor, dar şi în condiţiile unei încrederi extrem de reduse a populaţiei în băncile din România», mai arată sondajul.
Studiul Ipsos a fost realizat online prin intermediul platformei Ipsos, în perioada 26-29 mai 2023, pe un eşantion de 600 cetăţeni români adulţi. Rezultatele studiului sunt reprezentative pentru populaţia cu acces la internet.