Luiza Rădulescu Pintilie

Dintre toate  felurile în care şi-ar fi putut numi artista Inga Edu  expoziţia deschisă, în aceste zile, la Galeria de Artă din Ploieşti, numele pe care l-a ales este  pentru mine cel mai potrivit dintre toate. Defectul profesional născut din iubirea mea de cuvinte mă face, recunosc, să  mă uit, înaintea  de a vedea lucrările expuse, la titlul  expoziţiei- oricare ar fi aceea , iar apoi, aflată în faţa lor, la  denumirea  dată, fiecăreia dintre ele, de autor. În expoziţia de pictură şi grafică  numită „Acasă” de pictoriţa Inga Edu- artist plastic ce-şi trăieşte viaţa şi viaţa  culorilor la Chişinău,  în Republica Moldova ( unde a absolvit  Liceul Academic de Arte Plastice „ Igor Vieru” şi apoi Facultatea de Arte Plastice şi Design „Ion Creangă” ), m-am simţit  şi eu acasă, chiar dacă nu am văzut niciodată locurile  cărora le spune astfel şi pe care a vrut să le înfăţişeze privitorilor. Legându-le de pământul peste care trec primăveri şi toamne,  de case risipite pe dealuri, de livezi înflorite, de  narcisele bunicii , de flori de câmp şi irişi, de gutui coapte în ferestre adumbrite de dantele lucrate de mână, de fântâni, de Paradisul  plin de cârciumărese şi de toată căldura unui acasă care pentru mine e cu  mult, mult mai mult şi mai strâns legat decât  de o casă. Oricât de frumoasă şi de impunătoare ar fi aceea, care   tot sărăcăcioasă mi s-ar părea dacă nu ar avea căldura şi starea de bine care să o  facă să fie cu adevărat … acasă, să te cheme, să te îmbrăţişeze şi să te păstreze o clipă, deschizându-ţi cea mai frumoasă poartă sufletească, pe care câteodată tu însuţi uiţi că o mai ai. Cum m-a chemat pe mine, abia intrată în expoziţie, ulcica în care erau aşezate câteva fire de floarea soarelui şi crizantema ce  mi-au părut a fi  nu pictate, ci cusute cu migală, la lumina vreunei lămpi cu gaz cum eu însămi am văzut, în copilărie,  în casa bunicii mele. Aşa cum narcisele sale albe mi le-am închipuit nu înnobilând sticla preţioasă a unor vase autentice de Murano, cum ar putea fi, ci  crescute direct dintre   cozile  colorate   ale unor preşuri ţărăneşti  abia scoase dintre   iţele şi vătala unui vechi război de  ţesut. Nu am fost niciodată şi   nicăieri în Republica Moldova,  dar  „Fântâna lui Badea” din  tabloul său  mi-a părut a semăna leit şi  cu cea de la care lua apă bunicul meu, ori cu cele rămase încă ,   ici-colo, şi prin sate de pe la noi. Am mai scris, cu ani în urmă,  despre o  expoziţie vernisată la Ploieşti sub semnătura  pictoriţei Inga Edu, apoi i-am recunoscut un tablou în cabinetul unui excepţional  medic chirurg,  lângă câteva  icoane pe lemn, şi i-am simţit şi acolo căldura şi starea de bine pe care o imprimă lucrărilor sale, fie pictură în ulei , sau pasteluri  din care nu prea lipseşte galbenul primar.  Ştiu că s-a aflat nu o dată între artiştii care vin în tabăra de la Hârsa organizată de  împătimitul colecţionar Victor Adam, aşa cum ştiu că e legată şi de alte locuri din Prahova, dar  şi că lucrările sale se află  în nu puţine  colecţii publice , dar şi particulare din România şi Republica Moldova,   Ucraina,  Rusia, Austria, Italia, Canada, Ungaria, Norvegia, Germania, Emiratele Arabe, Irlanda şi am convingerea că  în fiecare  tablou   se află  câte un  colţişor de „acasă” prins în ramă. Sunt cu zecile expoziţiile personale şi de grup care îi poartă semnătură şi  importante premiile care îi recunosc valoarea.Şi fără doar şi poate toate îi atestă și confirmă maturitatea artistică la care a ajuns. Zidită frumos pe  talantul şi talentul a căror   taină, îndrăznesc să spun,  are şi ceva dumnezeiesc şi ceva pământean, de  acasă! Expoziţia e încă deschisă până pe 17 mai şi dacă  sunteţi în căutarea unor clipe de tihnă, de frumos, de bine, nu ocoliţi  o expoziţie care vă aşteaptă să vi le dăruiască .