V. Stoica
Unul dintre punctele negre de pe cel mai circulat drum național din țară este cel aflat la intersecția dintre DN1 și DJ 720, spre comuna Florești, unde, anual, au loc accidente extrem de grave, soldate cu morți, răniți și pagube materiale însemnate. În principiu, în câțiva ani, la intersecția respectivă ar putea apărea un pasaj rutier denivelat, în cadrul unui program pe care îl are Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) privind unele investiții prioritare în siguranța rutieră, program ce va avea ca sursă de finanțare bugetul de stat în proporție de 50% și un împrumut contractat de la Banca Europeană de Investiții, în proporție de 50%.
Deocamdată, CNAIR a lansat o licitație pentru câteva obiective destinate creșterii siguranței pe unele drumuri naționale, printre acestea aflându-se și elaborare SF și a proiectului în vederea autorizării lucrărilor pentru realizarea pasajului rutier denivelat pe DN 1 km 80+700, la intersecție cu DJ 720 km 30+000.
Potrivit documentației întocmite de CNAIR, proiectantul va propune minimum trei soluții tehnice, pentru structura de rezistență din metal, beton sau mixt, iar scenariile propuse trebuie să cuprindă și soluții pentru un pasaj rutier suprateran, cât și pentru unul subteran. De asemenea, la proiectarea pasajului ar trebui să se aibă în vedere o durată de viață de cel puțin 100 de ani, iar dispozitivele de acoperire a rosturilor de dilatație să fie agrementate pentru o viabilitate de 50 de ani.
Așa cum se întâmplă însă în România, de la proiect la materializarea în teren a pasajului, probabil va mai trece o bună perioadă de timp. Rămâne de văzut dacă, și pentru acest pasaj, șoferii vor avea de așteptat decenii.