Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie atenţi la achiziţionarea bijuteriilor care vor fi oferite de Mărţişor, pentru că în această perioadă pericolul real îl reprezintă contrafacerile.
„Mărţişoarele se vând peste tot, la tarabe, supermarket-uri, magazine de bijuterii şi târguri de cadouri organizate în perioada premergătoare zilei de 1 Martie. Dacă optăm pentru o bijuterie fină din aur, argint sau bătută cu pietre semipreţioase, ar fi bine să o cumpărăm numai din magazine autorizate care vând bijuterii. Un mărţişor nu poate fi din argint sau placat cu aur dacă este vândut la colţ de stradă şi costă câţiva lei”, a scris, pe Facebook, Paul Anghel, potrivit Agerpres. De exemplu, unul dintre lucrurile de care trebuie să se ţină seama este autorizaţia eliberată de către ANPC operatorilor economici care desfăşoară operaţiuni cu metale preţioase, a cărei copie trebuie să fie afişată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului.
„Sfătuiesc consumatorii să evite cumpărarea mărţişoarelor din metale preţioase şi/sau pietre preţioase de la vânzătorii ambulanţi. Achiziţionarea mărţişoarelor, bijuteriilor din metal preţios trebuie să se facă de la operatorii economici şi autorizaţi de către ANPC să efectueze operaţiuni cu metale preţioase“, a subliniat Anghel. Acesta a anunţat că Direcţia Metale Preţioase din cadrul ANPC dispune de laboratoare de analiză şi personal specializat pentru analizarea şi expertizarea obiectelor din metale preţioase şi pietre preţioase. Astfel, la achiziţionarea mărţişoarelor/bijuteriilor din metal preţios consumatorii trebuie să solicite un Certificat de calitate în original, care trebuie să conţină obligatoriu: detalii corecte, precise şi complete referitor la produsul cumpărat (tilul metalului, natura pietrelor etc.),datele de identificare ale operatorului economic de unde se achiziţionează produsul; să se asigure că primesc factura fiscală sau bonul fiscal care să justifice achiziţionarea produsului; să ceară informaţii suplimentare despre garanţia oferită produsului şi eventualele probleme de service ce pot să apară; să verifice politica respectivului operator economic de returnare a bunurilor, în cazul apariţiei unor defecte ulterioare.
„Contrafacerile în domeniul metalelor preţioase sunt multe şi pot îmbrăca diverite forme, precum imitaţiile, deoarece există mai multe metale şi aliaje ce pot semăna vizual cu metalele preţioase. Atunci când sunt realizate bijuterii sau alte obiecte din aceste metale, ele ar putea induce în eroare şi un ochi mai experimentat decât al consumatorului obişnuit, dacă nu se realizează o analiză chimică. În cazul umpluturilor, uneori datorită construcţiei sau modelului, bijuteriile prezintă cavităţi goale ce pot fi umplute cu metal comun, metal preţios cu titlu inferior, şi chiar cu alt metal preţios decât cel de la suprafaţă. Aceste cavităţi sunt închise cu abilitate, umplutura devenind practic „invizibilă” ochiului neavizat. Dacă un obiect din metal preţios, are şi elemente din metal comun sau oţel, datorate design-ului, orice producător serios, specifică pe aceste părţi cuvântul „Metal” sau „Steel””, avertizează Paul Anghel. De asemenea, pe piaţă există şi obiecte din metal comun acoperite cu un strat subţire de metal preţios, dar acestea nu pot fi depistate decât după o analiză a obiectului de către specialişti.