V. Stoica

Copacii aflați pe marginea drumurilor sau a căilor ferate devin adevărate pericole în timpul furtunilor sau al iernilor cu cantități mari de precipitații sub formă de ninsoare (mai rare, ce-i drept, în ultimii ani). Căderea unui arbore pe calea ferată poate provoca inclusiv ruperea liniilor de contact, care se știe că sunt sub tensiune extrem de mare și se poate ajunge la situații critice într-un timp foarte scurt. De aceea, este nevoie ca administratorul rețelei – CFR SA – să execute, prin intermediul societăților specializate, tăierea arborilor care pot deveni pericole pentru siguranța circulației feroviare.
Astfel, ieri, CFR SA a anunțat că a fost desemnată firma SC ANASIAROM FOREST SRL câştigătoare a procedurii de licitaţie publică pentru un acord cadru de tăieri de arbori periculoși din zona de siguranță a căii ferate, pe toate cele opt loturi.
Conform CFR SA, criteriul aplicat a fost cel mai bun raport calitate-preț, iar oferta financiară a SC ANASIAROM FOREST SRL a fost de 1.666.848,18 Lei, fără TVA – LOT 1; 579.875,76 Lei, fără TVA – LOT 2; 4.864.951,30 Lei, fără TVA – LOT 3; 768.959,90 Lei, fără TVA – LOT 4; 11.495.508,56 Lei fără TVA – LOT 5; 2.763.565,96 Lei, fără TVA – LOT 6; 365.619,36 Lei, fără TVA – LOT 7; 239.202,96 Lei, fără TVA – LOT 8.
Sursa de finanțare este asigurată din fonduri de la Bugetul de Stat, iar valoarea totală estimată a achiziției este de 37.289.600 fără TVA. Durata fiecărui acord cadru este de 4 ani – Contracte subsecvente: anual.
”Circulația feroviară se confruntă în dese cazuri cu perturbări ale traficului din cauza căderilor de arbori (provocate de furtuni, căderi de zăpadă, chiciură, vânturi puternice), prin ocuparea gabaritului de liberă trecere sau chiar căderi de arbori peste trenuri în circulație, cu afectarea liniei de contact și a celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare (linii, echipamente electrice). Pe lângă aceasta, intervențiile pentru remedierea deranjamentelor produc întârzieri majore în circulația trenurilor de călători. În prezent, pe liniile CF, în zona de siguranţă a căii ferate au fost identificați arbori potențial periculoși pentru siguranța circulației feroviare, care trebuie tăiați. Pe raza Sucursalelor Regionale CF 1-8, nu există personal autorizat pentru lucrări silvice/lucru la înăltime, astfel încât situația nu poate fi remediată cu personal feroviar”, informează CFR SA. Achiziţionarea acestor servicii va contribui la reducerea disfuncţionalităților în circulația trenurilor (întârzieri, pagube etc) în situațiile înregistrării de fenomene meteo nefavorabile, iar riscul căderii de arbori peste trenurile de călători/marfă aflate în circulație va fi eliminat.