V. Stoica

În ședința de îndată a Consiliului Județean Prahova, care a avut loc marți, 6 septembrie, s-au adoptat două hotărâri privind ”variantele ocolitoare” ale orașelor Comarnic și Bușteni-Azuga, două proiecte prezentate de președintele CJ, Iulian Dumitrescu, drept proiecte majore de infrastructură pentru descongestionarea traficului rutier pe Valea Prahovei. Textele celor două proiecte aprobate marți vorbesc despre transformarea variantelor ocolitoare ale orașelor Comarnic și Azuga-Bușteni în… ”acces rutier complementar descărcare A3”. Care A3? Autostrada – fantomă Comarnic-Brașov despre care doar se discută în ultimele decenii? Ce scrie în hotărârile adoptate marți, aproape identice.
”În programul de investiții al Consiliului Județean Prahova a fost cuprinsă lucrarea “Variantă Ocolitoare Azuga-Bușteni“, pentru care s-a realizat pâna în prezent documentația la faza Studiu de Fezabilitate ( inclusiv Studiu de Trafic, Studiu topografic, Studiu geotehnic). Urmare a elaborării acestor studii de specialitate, s-au analizat și coroborat mai multe situații generate de constrângerile din zona, după cum urmează:
– perspectiva execuției în următorii 10 ani a autostrăzii Ploiești-Brașov va determina o creștere a traficului generat de lucrările ample de infrastructură;
– analiza unor variante de traseu datorate constrângerilor reliefului existent in zonă;
– analiza traseului urmare a constrângerilor determinate de rețelele edilitare existente în zonă;
– alți factori ce țin de siguranța rutieră și confortul urban;
Luând în considerare prioritățile de dezvoltare a rețelei de drumuri, în care sunt nominalizate cinci coridoare de conectivitate națională între principalele regiuni de dezvoltare ale României, s-a acordat o mare importanta conexiunii acestora cu coridoarele de transport din Europa.
Astfel, mobilitatea și schimbul de fluxuri de transport între cele cinci coridoare de conectivitate sunt asigurate de către patru intercoridoare de conectivitate rutieră din care face parte şi intercoridorul de conectivitate B (intercoridorul Autostrada Zăpezii), care este compus din doua proiecte de autostradă cu o lungime de aproximativ 105 km – Bucuresti – Ploiești – Comarnic – Sinaia – Predeal –– Brașov. În prezent, elaborarea documentației ce vizează traseul viitoarei autostrăzi pe raza județului Prahova se află în stadiul de analiză multicriterială, având ca ordonator de credite Compania Natională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. În cadrul Programului Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2021-2030, prevăzut în Master Planul General de Transport, care constituie cadrul general de prioritizare şi implementare a proiectelor de infrastructură de transport a României, este prevăzută între proiectele prioritizate pe moduri de transport si orizonturi de timp, având la baza o analiză multicriterială şi o recomandare a strategiei optime de dezvoltare a transporturilor.
În acest context, corelarea documentațiilor elaborate de CNAIR şi Consiliul Județean Prahova privind traseul autostrazii și al Variantei Ocolitoare Azuga- Bușteni, în urma avizării în Comisia Tehnică de Avizare, Direcția Siguranța Circulatiei nr. 25583/8199/04.04.2022, a necesitat modificarea soluţiei tehnice astfel încât să se realizeze o mai bună conlucrare și complementaritate între cele două investiții. Varianta elaborată a fost avizată în Comisia Tehnico-Economica din data de 03.05.2022 a CNAIR. Din cele prezentate anterior rezultă că ”Varianta Ocolitoare Azuga-Bușteni” asigură descărcarea autostrăzii A3, prin realizarea acestui acces rutier complementar, pe cale de consecință se impune schimbarea denumirii obiectivului de investiții din ” Variantă Ocolitoare Azuga-Bușteni“ în “Acces rutier complementar descărcare A3 – Azuga-Bușteni“.
Această arteră fiind indispensabilă odată cu construirea Autostrăzii Ploiești-Brașov, este necesar și nu poate fi amânată schimbarea denumirii obiectivului de investiții din “Variantă Ocolitoare Azuga-Bușteni“ , în “Acces rutier complementar descărcare A3 – Azuga-Bușteni“.
Execuția Accesului rutier complementar descărcare A3 – Azuga-Bușteni va fi drumul care va asigura o optimă fluență a traficului, conectivitate și descărcare către stațiunile din Valea Prahovei din şi dinspre viitoarea Autostradă”, se arată în referatul de aprobare a proiectului Azuga-Bușteni, semnat de vicepreședintele CJ Prahova Dumitru Tudone (în foto). Un text similar vizează și ”centura ocolitoare” de la Comarnic, transformată acum în ”acces rutier complementar descărcare A3 – Comarnic”.

Ce spunea Consiliul Judeţean în ianuarie 2022
”O nouă rundă de discuţii aplicate a avut loc, astăzi, 25 ianuarie, la sediul Consiliului Judeţean (CJ) Prahova, în vederea corelării marilor proiecte de infrastructură rutieră care vor tranzita Valea Prahovei. În cadrul întâlnirii, propusă de către preşedintele CJ Prahova, Iulian Dumitrescu, reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA și cei ai firmelor de proiectare care se ocupă de studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice pentru tronsonul Ploieşti-Braşov (al Autostrăzii A3 Bucureşti-Braşov), dar şi pentru şoselele ocolitoare Comarnic, Azuga-Buşteni şi DJ 102I Băneşti-Valea Doftanei, alături de autorităţi publice locale şi judeţene au analizat variantele finale ale traseelor şi armonizarea acestora.
Mai precis, toţi factorii implicaţi au căzut de acord asupra zonelor de descărcare a traficului din viitorul tronson A3 în Drumul Naţional 1 şi centurile ocolitoare.
Traseele finale stabilite astăzi atât pentru variantele ocolitoare, cât şi pentru tronsonul A3 care va tranzita judeţul Prahova, vor permite Consiliului Judeţean trecerea la faza următoare de obţinere a avizelor şi lansarea procedurii de achiziţie publică aferentă proiectării şi execuţiei lucrării”, se arăta la începutul acestui an, într-un comunicat de presă al Consiliului Județean Prahova.

Cât au costat studiile de fezabilitate ­pentru cele două „ocolitoare“
Elaborarea studiilor de fezabilitate pentru cele două ”ocolitoare” a fost realizată în urma unor contracte parafate de Consiliul Județean Prahova, în iunie, respectiv septembrie 2021. SF-ul pentru obiectivul de investiții ”Variantă ocolitoare Comarnic” a costat 695.528 de lei fără TVA, iar cel pentru ocolitoarea Bușteni-Azuga – 807.715 lei fără TVA.