Violeta Stoica
În ultimul deceniu, în România au fost înregistrate zeci de incidente și accidente feroviare, produse atât din cauza infrastructurii deficitare, cât și din cauza materialului rulant. Și în județul Prahova, au fost cazuri în care locomotivele unor trenuri de călători sau de marfă au luat pur și simplu foc, în special din cauza vechimii acestora. Doar intervențiile imediate ale personalului feroviar și ale pompierilor au făcut ca să nu existe victime.
Un document oficial, aflat în transparență decizională pe site-ul Ministerului Transporturilor, arată cât de gravă este situația materialului rulant – locomotive, vagoane, electromotoare – existent în prezent în România, în special pe zona transportului feroviar de călători. Un proiect de hotărâre de guvern privitor la achiziția de locomotive electrice noi capabile să tracteze până la 16 vagoane de călători, cu fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), scoate din nou în evidență starea jalnică a flotei CFR Călători.
”La nivel național, România dispune de o infrastructură feroviară de 10.766 km (din care 4361 km reprezintă rețeaua TEN-T), din care doar 37,4 % este electrificată, respectiv 4.030 km”, se arată în nota de fundamentare a hotărârii de guvern menționate. Mai mult decât atât, în același document se arată că înnoirea flotei de material rulant este obligatorie, ”deoarece există riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice”.
Potrivit proiectului de hotărâre, achiziționarea de material rulant nou pentru transportul feroviar public de călători va avea un impact semnificativ asupra nivelului calității serviciilor oferite, siguranței călătorilor și îmbunătățirii condițiilor de mediu, precum și asupra costurilor și a beneficiilor economice ale transportului feroviar de călători. Cumpărarea celor 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, ar urma să se realizeze în baza Studiului de Fezabilitate privind realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători.
Conform raportului de consultare a pieței, a rezultat că, pentru achiziționarea a 16 locomotive electrice, este necesară suma totală de 88.662.940 euro cu TVA (74.506.672 euro fără TVA), respectiv 438.322.982 lei cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9437 de la data de 04.04.2022.
Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil”, în limita sumelor alocate și cu respectarea prevederilor și regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului operaţional și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Sursa foto: CFR Călători