Luiza Rădulescu Pintilie

Am intrat în ultima săptămână a vacanţei mari, şcolile urmând să-şi redeschidă porţile luni, 5 septembrie, pentru un an de învăţământ organizat şi desfăşurat după numeroase reguli noi. Întâi de toate, structura anului şcolar este complet modificată, în loc de semestre fiind prevăzute cinci module de învățare, care vor alterna cu cinci vacanțe, astfel: modulul 1 de învățare: 5 septembrie – 21 octombrie; vacanța de toamnă pentru toți elevii: 24-30 octombrie; modulul 2: 31 octombrie – 22 decembrie; a doua vacanță, cea de iarnă: 23 decembrie – 8 ianuarie 2023; modulul 3: 9 ianuarie – luna februarie; a treia vacanță – de o săptămână – poate fi acordată în a doua săptămână, în a treia săptămână sau în a patra săptămână din februarie, la decizia fiecărui inspectorat școlar; modulul 4: începe după vacanța din februarie și se va desfășura până în preajma sărbătorilor de Paște; a patra vacanță: 8 aprilie – 23 aprilie; modulul 5: 24 aprilie – 16 iunie; vacanța de vară: 17 iunie – 4 septembrie.
Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” vor avea loc între 27 februarie și 16 iunie 2023, timp de câte 5 zile consecutive, perioada urmând să fie decisă în funcție de fiecare unitate de învățământ. O singură medie și fără teze obligatorii- reprezintă alte noutăţi ale anului şcolar pe stil nou, înscrise în Regulamentul de funcționare și organizare a școlilor, aprobat în luna iulie de către Ministerul Educației. Ca urmare, tezele nu vor mai fi obligatorii, rămânând la latitudinea fiecărui profesor cum și câte evaluări va face, pentru acordarea notelor. Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul cadru. Dar, la fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual trebuie să fie cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.
De asemenea, elevilor le va fi încheiată o singură medie pe tot parcursul anului școlar, calculată din numărul de note prevăzut în regulament, prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg, iar la o diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea făcându-se în favoarea elevului.
Media anuală generală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, prin rotunjire, a mediilor anuale de la toate disciplinele/modulele şi de la purtare”.
În ceea ce priveşte modul în are sunt evaluaţi elevii, acesta se stabilește în funcţie de vârsta şi de particularităţile lor psihopedagogice, precum şi de specificul fiecărei discipline, acestea putând fi evaluări orale; teste, lucrări scrise; experimente şi activităţi practice; referate; proiecte; probe practice; alte modalităţi stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei /inspectoratele şcolare. De reţinut şi că în învăţământul primar, la clasele I – IV, în cel secundar şi în cel postliceal, elevii vor avea prevăzute la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an școlar. Chiar ieri, ministrul Educaţiei, Sorin Câmpeanu, a anunţat pe pagina sa de Facebook că, în urma reuniunii Comisiei de Dialog Social, au fost agreate mai multe măsuri cu privire la anul școlar 2022-2023, printre care și eliminarea mediei claselor V-VIII din calculul mediei de admitere la liceu. Astfel, ierarhizarea absolvenților se va realiza doar pe baza mediei obținute la evaluarea națională.
O altă modificare care va intra în vigoare din acest nou an școlar se referă la eliminarea dispozițiilor referitoare la exmatricularea elevilor. Practic, măsura exmatriculării va fi posibilă numai pentru învățământul postliceal, care nu are caracter obligatoriu, ceilalţi elevi nemaiputând fi exmatriculaţi.