În Prahova, cadastrarea a fost finalizată doar în două comune

N. D.

Potrivit unui comunicat de presă al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), instituția a extins accesul în sistemul informatic integrat de cadastru și carte funciară pentru primării, consilii județene, instituţii, autorităţi, avocați și alte entități care îndeplinesc servicii publice. Astfel, instituțiile menționate anterior vor putea să solicite accesul gratuit la informații din cărțile funciare existente în aplicația eTerra, ordinul directorului general al ANCPI privind aprobarea condițiilor de acces la datele și informațiile din sistemul informatic de cadastru și carte funciară fiind publicat în Monitorul Oficial al României nr. 744/25.07.2022. ”ANCPI, instituție aflată în subordinea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), oferă partenerilor săi acces gratuit la baza de date pe care o administrează, începând cu data de 25 iulie 2022, în condițiile prevăzute de reglementările în vigoare. Astfel, dreptul de acces la anumite informații din baza de date va fi nominal și va fi acordat exclusiv pentru îndeplinirea unor activități punctuale, cu condiția deținerii semnăturii electronice bazate pe certificat calificat. Persoanele desemnate în acest sens au obligația de a păstra confidențialitatea cu privire la informațiile colectate. Cererile partenerilor noștri vor fi înregistrate, analizate și soluționate în cel mai scurt timp de comisia care a fost deja constituită în acest scop. Simplificarea accesului instituțiilor statului la datele și informațiile pe care le administrează ANCPI reprezintă, în primul rând, încă un pas pentru creșterea calității serviciilor publice oferite cetățenilor. Pe de altă parte, suntem, totodată, mai aproape de interconectarea bazelor de date ale instituțiilor statului român, ceea ce înseamnă eficientizarea activității administrației centrale și locale”, se menționează în comunicatul de presă al ANCPI.Formularele tipizate privind cererea de acces la datele și informațiile din sistemul informatic de cadastru și carte funciară și angajamentul de confidențialitate și de respectare a condițiilor pot fi deja descărcate de pe site-ul ANCPI (https://www.ancpi.ro/documente-specifice/). ”ANCPI acordă acces online gratuit la informațiile din sistemul integrat de cadastru și carte funciară notarilor publici, executorilor judecătoreşti, experţilor judiciari, persoanelor fizice şi juridice autorizate să efectueze lucrări de cadastru, geodezie și cartografie, primăriilor, consiliilor județene, instituţiilor, autorităţilor, avocaților și altor entități care îndeplinesc servicii publice. În cazul avocaților și executorilor judecătorești, procedura de acordare a accesului la informațiile din baza de date a ANCPI se va desfășura prin Uniunea Națională a Barourilor, respectiv Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești, la fel ca în situația notarilor, cărora li se oferă acces prin Uniunea Națională a Notarilor Publici”, se mai arată în documentul de presă menționat.
Conform ANCPI, peste 4,8 milioane de imobile au fost înregistrate, până în prezent, prin Programul Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF) și Programul Operațional Regional (POR), derulate de către instituție, cu mențiunea că perioada de derulare a PNCCF a fost extinsă până la finalizarea înregistrării sistematice a tuturor proprietăților din România. Conform informațiilor oficiale, valabile la data de 30.06.2022, lucrările realizate la nivelul județului Prahova, în cadrul Programului Național de Cadastru și Carte Funciară, sunt în diferite stadii de realizare, fiind finalizate doar în două localități. Este vorba despre Olari, unde au fost deschise un număr de 3.686 de cărți funciare, suprafața aferentă acestora fiind de 1.807,14 hectare, și Gorgota, unde au fost deschise 7.362 de cărți funciare, suprafața aferentă acestora fiind de 3.249, 63 hectare.