Violeta Stoica

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pregătește un proiect de îmbunătățire a siguranței rutiere pe principalele drumuri de viteză din România, printre care se află și cele două legături dintre Ploiești și Capitală – autostrada București-Ploiești și DN1.
Autostrăzile nou construite, precum și proiectele de drumuri expres, au prevăzute pentru implementare Sisteme Inteligente de Transport, însă, din cauza perioadelor diferite de proiectare și construcție, segmentele de autostradă care pornesc din București, precum A1 București – Pitești; A2 București – Cernavodă; A3 București – Ploiești, au o dotare total diferită față de setul minim de servicii de monitorizare și semnalizare prevăzut de cadrul legislativ european (fie nu au implementat ITS, fie au parțial instalate sisteme ITS mai vechi, neconforme sau cu durată de viață expirată).
Pe aceste sectoare, potrivit Ministerului Transporturilor, este necesară dotarea cu noi sisteme ITS, fiind segmente de plecare din București ale autostrăzilor A1, A2, A3 și pe DN1.
Sistemele Inteligente de Transport sunt aplicații ale comunicațiilor și tehnologiei informațiilor care asigură monitorizarea și managementul rețelei rutiere cât și informarea utilizatorilor: informare privind evenimentele în timp real și avertizări; informare privind condițiile de trafic; informare privind limitele de viteză; informare asupra timpului de călătorie; control al respectării legislației privind viteza; avertizare asupra evenimentelor rutiere, precum și informare și management a parcărilor pentru vehicule de transport marfă.
În pregătire, la Guvern, se află un proiect de hotărâre privind realizarea unui ”Sistem de monitorizare și informare asupra traficului și a condițiilor de circulație pentru Autostrada A1
București – Pitești, Autostrada A2 București – Cernavodă, Autostrada A3 București – Ploiești, DN 1 București – Ploiești”, drumuri care vor fi integrate într-un Centru nou de Monitorizare și Informare din cadrul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri București.
Proiectul a fost estimat la o valoare totală de 112.828.000 de lei cu TVA.
Finanţarea proiectului se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.