V. Stoica
Se spune că în spatele unui bărbat de succes se află o femeie puternică. Dar știți ce se află în spatele unor licitații importante organizate de Consiliul Județean Prahova? Cheltuieli impresionante pentru experți cooptați în comisiile constituite în instituție pentru evaluarea ofertelor și desemnarea câștigătorilor în cadrul procedurilor de achiziție!
Deocamdată, astăzi vom da trei exemple de cumpărare directă a serviciilor de consultanță pentru achiziții publice. Întâmplător, în toate cele trei proceduri de cumpărare directă, Consiliul Județean Prahova a acceptat oferta unei singure firme din Capitală: Percons EU SRL.
Să începem cu cea mai proaspătă procedură de cumpărare directă în care a fost acceptată oferta din SEAP a Percons EU SRL București. Este vorba despre servicii de analiză a propunerilor tehnice și financiare în cadrul licitației pentru pază, monitorizare și intervenție, monitorizare video pentru imobilele din patrimoniul județului Prahova, pe o durată de patru ani. Un contract cu o valoare mare, de 37 de milioane de lei, pentru care se bat mai multe firme de pază și asocieri de firme de pază. Și pentru că lupta pentru acordul-cadru pare să fie de lungă durată și se așteaptă inclusiv contestații în cadrul procedurii, era nevoie, bineînțeles, de expert cooptat în cadrul comisiei de evaluare… Zis și făcut. S-a ales, contra sumei de 129.480 de lei (26.178 de euro), colaborarea cu o firmă deja cunoscută celor de la Consiliul Județean Prahova – Percons EU SRL București.
Potrivit caietului de sarcini publicat în SEAP, ofertantul ales prin cumpărare directă a serviciilor va fi obligat să verifice propunerile tehnice prezentate de ofertanți, să întocmească punctele de vedere ca răspuns la eventualele contestații, să verifice propunerile financiare depuse la dosar de către ofertanți în cadrul licitației pentru pază obiective.
Colaborarea dintre CJ Prahova și această firmă este mai veche, pentru că anul trecut, în septembrie și în octombrie 2021, Consiliul Județean Prahova a mai acceptat două oferte de prestări servicii în legătură cu alte două proceduri de achiziție derulate de autoritatea județeană.
În septembrie 2021, aceeași societate din Capitală a mai prestat servicii de consultanță în domeniul achizițiilor — expert tehnic cooptat — în vederea evaluării ofertelor depuse pentru atribuirea acordului-cadru “Servicii și lucrări de întreținere și reparații drumuri, poduri și anexele acestora – Drumuri Județene”- 3 loturi. Costul acestei consultanțe în cadrul licitației menționate, pentru care s-a estimat că ar fi nevoie de 448 ore pentru două persoane, s-a ridicat la 87.360 de lei fără TVA, respectiv 17.655 de euro.
Al treilea exemplu este din octombrie 2021, când aceeași firmă din București a fost aleasă pentru prestarea, contra sumei de 45.000 de lei fără TVA (9.096 de euro), a unor ”Servicii de expertizare a documentației în vederea atribuirii contractului de servicii pentru proiectul „Modernizarea, reabilitarea și extinderea traseului Azuga – Bușteni – Gura Vitioarei, prin Accesibilizarea golului alpin Munții Baiului și a drumurilor județene DJ 102I, DJ 101T, DJ 102, DJ 100G”, precum și expert tehnic cooptat în vederea evaluării ofertelor depuse pentru atribuirea contractului ”Servicii de elaborare a Studiului de Fezabilitate pentru obiectivul de investiții „Modernizarea, reabilitarea și extinderea traseului Azuga – Bușteni – Gura Vitioarei, prin Accesibilizarea golului alpin Munții Baiului și a drumurilor județene DJ 102I, DJ 101T, DJ 102, DJ 100G”.
Logic, se pune întrebarea: Consiliul Județean Prahova nu mai are serviciu specializat în achiziții publice? În organigramă există.
E mult, e puţin?
La o simplă căutare pe Google, pot fi găsite foarte simplu informații despre tarifele practicate pentru prestarea serviciilor de consultanță în cadrul achizițiilor publice. Într-unul dintre cazuri, apare chiar și contractul semnat de Primăria Sector 1 București cu o firmă de experți în achiziții. Este drept, documentul a fost parafat în aprilie 2021, însă face referire la două licitații pentru care ar trebui asigurată consultanța, astfel încât să se analizeze documentele depuse de ofertanți, să se redacteze răspunsurile la contestații și alte servicii similare, iar costul serviciilor – trecut în contract – este de 67.350 de lei fără TVA, adică 80.146 de lei cu TVA.