Şase din zece români (60%) cu vârste între 18 şi 30 de ani (Millennials şi Gen Z) îşi doresc un program de lucru flexibil şi să lucreze din diferite locuri, inclusiv de acasă, iar într-o pondere similară (59%) vor să aibă un contract cu normă întreagă, la un singur angajator, relevă rezultatele studiului Deloitte Central Europe First Steps into the Labour market, date publicităţii şi preluate de Agerpres. Conform cercetării, 61% dintre respondenţi s-au declarat încrezători că îşi vor găsi locul de muncă dorit în mai puţin de şase luni, uşor sub nivelul de încredere înregistrat la nivelul Europei Centrale (peste 70%).
În ceea ce priveşte diversitatea, o majoritate covârşitoare a respondenţilor români (93%) ar prefera să lucreze într-o organizaţie cu o forţă de muncă diversă din punctul de vedere al vârstei, sexului, naţionalităţii, etniei etc. În acelaşi timp, 77% dintre cei chestionaţi au afirmat că nu au nicio preferinţă legată de genul persoanei care le va fi superior ierarhic.
La capitolul modalităţii de lucru, 60% dintre românii din generaţiile Millenials şi Z au declarat că vor un program de lucru flexibil şi să lucreze din diferite locuri, inclusiv de acasă. În celelalte ţări din Europa Centrală, ponderea celor care aleg acest mod de lucru este de 50%.
În schimb, doar 5% dintre respondenţii români şi 10% dintre cei din regiune preferă modul tradiţional de lucru la birou şi un program fix. Cu toate acestea, studiul Deloitte evidenţiază faptul că exponenţii Millennials şi Gen Z din România (44%), similar cu cei din Europa Centrală (51%), ar prefera să lucreze doar o dată sau de două ori pe săptămână de la distanţă, „în contextul în care aceştia se confruntă cu dificultăţi generate de munca la distanţă, precum singurătatea, lipsa interacţiunii umane şi întreruperile cauzate de responsabilităţile legate de familie sau de locuinţă”.
Când vine vorba despre opţiunile de angajare preferate, mai mult de jumătate dintre respondenţii din ţara noastră (59%) şi-ar dori să aibă un contract cu normă întreagă cu un singur angajator şi mai mult de un sfert (29%) ar dori să fie liber profesionişti sau consultanţi şi să lucreze într-un regim flexibil sau pe termen scurt, două opţiuni subliniate şi de respondenţii din Europa Centrală. Potrivit sursei citate, atât în România, cât şi în Europa Centrală, studenţii şi proaspeţii absolvenţi de studii universitare manifestă dorinţa de a lucra în alte ţări. Astfel, 22% dintre persoanele intervievate la nivel local plănuiesc să se mute în străinătate pentru oportunităţi de carieră, iar 66% sunt dispuse să se mute în altă ţară pentru un loc de muncă. În acest context, peste o treime dintre respondenţi români (37%) au ca primă opţiune marile companii internaţionale pentru un loc de muncă, la fel ca persoanele din regiune participante la studiu.
Pe acest fond, datele Deloitte arată că pandemia de COVID-19 nu a influenţat dorinţa a 66% dintre respondenţii români de a se muta în străinătate pentru un loc de muncă, aceştia vizând ţări precum Germania (16%), Marea Britanie (15%) şi SUA (7%). Studiul Deloitte Central Europe First Steps into the Labour Market a fost efectuat în rândul a peste 9.000 de persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 30 de ani (Millennials şi primii reprezentanţi ai Generaţiei Z), toţi studenţi la universităţi de top din 19 ţări din Europa Centrală, inclusiv România.