N. Dumitrescu

Pe lista localităților din Prahova în care sunt realizate investiții prin intermediul Agenției Naționale pentru Locuințe (ANL), înainte de finalul anului 2021 au mai fost adăugate alte două orașe- Breaza și Boldești-Scăeni. Mai exact, pe de 15 noiembrie a.c., ANL – instituţie aflată sub autoritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației – a anunțat că a finalizat contractarea serviciilor de proiectare și execuție de lucrări pentru cele 18 locuințe pentru tineri, un obiectiv de investiție cu o valoare contractată de 4.827.132,34 lei (TVA inclusă). Iar pe data de 6 decembrie a.c., a fost demarată și procedura simplificată ce a vizat atribuirea contractului de execuție pentru blocul cu două tronsoane, cu regim de înălțime S+P+3E, din orașul Boldești-Scăeni, cu un total de 24 de locuințe. În acest ultim caz, lucrările se realizează pe strada Intrarea Pieții, locuințele pentru tineri fiind destinate închirierii. În ceea ce privește primul obiectiv, de la Breaza, potrivit unui răspuns solicitat reprezentanților ANL, este vorba, de fapt, de o construcție începută cu ceva ani în urmă. În fapt, la Breaza, inițial, ANL a contractat serviciile de proiectare și execuție a lucrărilor la cele 18 apartamente cu două camere, de pe strada Griviței nr. 9 bis, în anul 2017. Conform informațiilor primite de la ANL, ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe data de 7.11.2018, însă, ulterior, din cauza faptului că firma care executa investiția nu și-a respectata obligațiile contactuale, ANL a decis rezilierea contractului, începând cu data de 20.01. 2020. ” Ulterior, după actualizarea indicatorilor tehnico-economici, s-a reluat procedura de achiziție publică a lucrărilor și a fost semnat un nou contract, cu o altă firmă, pe data de 15.11.2021, cu o durată de execuție de 10 luni de la data ordinului de începere a lucrării, care se va emite în funcție de condițiile meteorologice”, ne-au precizat reperezentanții ANL. De menționat că locuinţele sunt construite pe terenuri puse la dispoziţia ANL de către autorităţile publice locale, cu drept de folosinţă gratuită pe întreaga perioadă de realizare a investiţiilor. Consiliile locale asigură utilităţile și dotările tehnico-edilitare necesare, iar după finalizarea lucrărilor, apartamentele sunt predate autorităților publice locale în vederea administrării și repartizării către tinerii care îndeplinesc criteriile de acces, sumele necesare finanțării locuințelor fiind asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, din bugetele locale, precum și din alte surse legal constituite. Potrivit datelor transmise, în perioada 2019-2021, ANL nu a recepționat niciun obiectiv de investiție la nivelul județului Prahova, cu mențiunea că, din anul 2001 până în prezent, ANL a finalizat la nivelul județului 818 apartamente. Agenția Națională pentru Locuințe contractează doar lucrările de construcții-montaj pentru execuția locuințelor pentru tineri, destinate închirierii. Ulterior, după finalizare, aceste locuințe trec în proprietatea privată a statului și sunt administrate, în conformitate cu prevederile legale în materie aflate în vigoare, de autoritățile administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale în care acestea sunt amplasate. Atât consiliul local cât și primăria care gestionează direct aceste locuințe își asumă și își exercită nemijlocit toate competențele și responsabilitățile ce le revin conform legii cu privire la prestarea serviciilor de repartizare/administrare/vânzare a acestora. După minimum un an de închiriere neîntreruptă, chiriaşii au posibilitatea de a cumpăra apartamentele în care locuiesc, fără ca vânzarea să fie condiționată de vârsta solicitanților, achitând integral prețul locuințelor din sursele proprii și/sau credite ipotecare contractate de la instituții financiare autorizate, inclusiv cu garanția statului, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înscrierii dreptului de proprietate în cartea funciară, sau în rate lunare egale, inclusiv dobânda aferentă, cu un avans de minimum 15% din valoarea de vânzare, direct către autoritățile publice locale care administrează locuințele. Locuințele se pot vinde doar la solicitarea chiriașilor, iar autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să soluţioneze cererile în termen de maximum 90 de zile de la data la care locuinţele îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru a putea fi vândute. La nivelul județului Prahova s-au vândut, până în prezent, 88 de locuințe, alte aproape 500 de apartamente îndeplinind condițiile de vânzare.