• Pasaje insalubre, țâșnitoare de apă pe post de coș de gunoi şi cheia de la toaletă sub pază!

Nicoleta Dumitrescu

Având în vedere că UE a declarat anul 2021 „Anul european al căilor ferate”, pentru a promova utilizarea mai frecventă a trenului, care este un mijloc de transport sigur și ecologic, mai ales în contextul pandemiei, ne-am propus să le prezentăm cititorilor ziarului Prahova principalele gări ale Ploieștiului așa cum arată ele astăzi. De fapt, așa cum îi întâmpină pe călători ori pe navetiști, în funcție de ora la care trenul pornește de la peron. Iar prima incursiune, la sfârșitul săptămânii trecute, am făcut-o la Gara de Vest.
Considerată drept una dintre porțile de intrare în municipiul de reședință al județului Prahova, Gara de Vest Ploiești încă suferă la capitolul …normalitate. Iar de unele lipsuri, când vine vorba despre cele mai elementare dotări ale unui asemenea spațiu, s-au lovit, cu siguranță, toți cei care au ținut să plece cu trenul fie pentru rezolvarea unor probleme, în călătorie sau către serviciu, din această gară. Deoarece, în ciuda faptului că, în ultimii ani, acest nod feroviar a avut parte, după lungi așteptări, de unele reabilitări și reparații, senzația este că lucrările n-au fost în totalitate terminate. De pildă, pereții pasajelor subterane păstrează, și acum, atât mirosul de urină, cât și mâzgăliturile care erau prezente și cu ani buni în urmă, același miros de-ți mută nasul fiind prezent și în interiorul sălii de așteptare unde, în loc de coș de gunoi, la intrare, poate fi văzut un coș de cumpărături pe rotile, dintre cele folosite la supermarket. Este adevărat, pe peroane era curat la ora la care am fost noi, dar coșurile de gunoi n-au mai fost înlocuite, și acum existând cele vechi, metalice, ruginite și îmbibate de mizerie. Am zărit și câteva scaune lipsă, rupte sau distruse şi, chiar dacă sunt din plastic, deja culoarea inițială, roșu, este mai spălăcită din cauza soarelui și a precipitațiilor. Dacă vreunui călător i se face sete, trebuie să aibă apă de acasă, pentru că țâșnitoarele care există pe peroane sunt…de decor, unele dintre acestea, de ruginite ce sunt, fiind folosite pe post de coș de gunoi! Pe de altă parte, pentru folosirea grupului sanitar, obligatoriu, trebuie să fie înștiințat și agentul de pază al gării, pentru că, așa cum scrie și pe ușa toaletei, cheia se află la acesta (!?!). Oricum, în ansamblu, imaginea acestei gări nu face deloc cinste Ploieștiului, având în vedere faptul că, imediat ce cobori din tren ori ieși din pasaj, dai cu ochii de câteva coșmelii părăsite, unde au funcționat o cârciumă și o frizerie. Inclusiv indicatorul gării este tapetat cu tot felul de abțibilduri, iar apa de la aparatul de aer condiționat se scurge într-un bidon din plastic, la vedere, între ghivece cu flori. Când anume imaginea acestei gări se va alinia normalității prezente în alte gări-noduri feroviare europene, este greu de presupus. Asta în ciuda faptului că în fața gării se poate vedea un panou cu un afiș de mari dimensiuni din care reiese faptul că între anii 2010-2015 a fost inclusă în proiectul pilot ”Mobilitate în România. Conexiuni cu Europa”, cu finanțare europeană!