• Motivele renunțării la cursuri: munca la câmp sau în gospodărie, supravegherea fraților
• Unii se trezesc spre… 50 de ani că ar fi fost bine să aibă carte!
Nicoleta Dumitrescu
Deși nu este loc de muncă unde principalul criteriu de selecție la angajare să nu îl reprezinte studiile, în cazul multor familii de prahoveni se pare că școala a ajuns să nu mai fie cu adevărat o prioritate pentru viitorul copiilor, mai importante fiind considerate muncile câmpului ori în gospodărie, alături de adulți, ori… supravegherea fraților. Așa se face că, anual, se ajunge la realitatea dureroasă ca sute de copii să abandoneze școala, situația fiind confirmată și de către conducerea Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Prahova. ”Statisticile educației naționale fac referire la elevi cu situația școlară neîncheiată – care au început anul școlar dar nu l-au finalizat – și elevi neșcolarizați, care s-au înscris, la un moment dat, la școală, au avut un parcurs oarecare, dar nu au mai revenit în anul sau anii școlari următori, și au cel mult cu 3 ani peste vârsta clasei lor. Astfel, în anul școlar 2019-2020, la învățământul primar 82 de elevi au fost înregistrați cu situația școlară neîncheiată, respectiv 80 de copii au fost înregistrați ca neșcolarizați, iar la învățământul gimnazial au fost înregistrați 140 de elevi cu situația școlară neîncheiată, respectiv 69 de copii neșcolarizați”, a fost răspunsul ISJ Prahova, la solicitarea ziarului Prahova, la întrebarea câți elevi au abandonat școala în ultimii ani școlari. Elevii care au abandonat școala au provenit, în egală măsură, atât din mediul urban cât și din mediul rural, din clasele I-X, mai mult decât revoltătoare fiind și unele dintre motivele pentru care acești copii au rămas acasă. ”Majoritatea își însoțesc familiile în căutarea unor locuri de muncă sezoniere, în țară sau în străinătate. În alte cazuri, familiile decid că este mai important ca ei să nu mai meargă la școală, pentru a sprijini adulții la diverse treburi, precum supravegherea altor frați sau efectuarea unor munci în cadrul gospodăriilor. În mai puține cazuri, copiii renunță din alte motive, de exemplu, din cauza dezorganizării familiilor și a lipsei de supraveghere din partea unui părinte sau tutore”, a menționat conducerea ISJ Prahova, întrebată care au fost cauzele pentru care elevii au abandonat cursurile. Iar, cu siguranță, în această toamnă, la statisticile menționate se vor alătura alţi elevi prahoveni care au abandonat școala, dar datele, în acest caz, încă nu se cunosc, având în vedere faptul că anul școlar 2020-2021 încă nu s-a finalizat, acesta urmând să se încheie în primele zile ale lunii septembrie, după finalizarea examenelor de corigențe şi încheierea tuturor situațiilor școlare. De adăugat însă faptul că, ulterior, unii dintre cei care au abandonat școala ”s-au trezit”, la propriu, conștientizând că au nevoie, ajungând la vârsta maturității, de studii, astfel că au apelat la programul ”A doua șansă”, care oferă posibilitatea de finalizare a învățământului obligatoriu de către persoanele care au depășit, cu cel puțin 4 ani, vârsta de școlarizare pentru o clasă anume. În ultimii ani, acest program a fost pus în aplicare la mai multe instituții de învățământ din județ, respectiv la Liceul Tehnologic ’’Teodor Diamant” din Boldești-Scăeni, Liceul Teoretic Azuga, Școala Gimnazială Nr. 13 Ploiești, Școala Gimnazială Vărbila, din comuna lordăcheanu, Școala Gimnazială ’’Sfântul Nicolae” Mizil, Școala Gimnazială ’’Traian Săvulescu” din Izvoarele, Școala Primară din satul Mocești, comuna lordăcheanu, Liceul Tehnologic Mecanic din Câmpina, Școala Gimnazială ”Toma Caragiu” Ploiești, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Ploiești, Centrul Școlar de Educație Incluzivă din comuna Filipeștii de Târg , Școala Profesională Specială Plopeni, cu precizarea că în ultimele trei cazuri a fost vorba despre clase înființate în penitenciare. Astfel, în anul școlar 2019-2020, urmare a derulării acestui program, 205 prahoveni au urmat cursurile învățământului primar și 228 la învățământ secundar inferior, iar în acest an școlar 185 de persoane au continuat studiile la învățământ primar și alte 266 la învățământ secundar inferior, vârsta acelora care au revenit în bănci fiind între 12 și 50 de ani, chiar și mai mult. ISJ Prahova a mai menționt că programul ”A doua șansă” este pus în aplicare la nivelul județului din anul 2005, în cadrul sistemului educației naționale, și va continua în instituțiile de învățământ menționate, cu precizarea că în orice școală se pot iniția clase în cadrul acestui program, cu finanțare publică sau în cadrul unor proiecte finanțate din alte surse, cu condiția să existe și solicitări din partea acelora care vor să aibă o a doua șansă să meargă, din nou, la școală.