Violeta Stoica

Membrii Guvernului Cîțu au început să se perinde prin județul Prahova, primul dintre miniștrii programați să se prezinte la Ploiești fiind Cseke Attila, de la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației. Acesta a fost prezent ieri la Ploiești, Berceni și Sinaia, unde s-a interesat de câteva dintre proiectele aflate în derulare prin Programul Operațional Regional sau prin intermediul Companiei Naționale de Investiții.
La conferința de presă susținută la Ploiești de ministrul Cseke Attila (UDMR) și de președintele CJ Prahova, liberalul Iulian Dumitrescu, entuziasmul acestuia din urmă în privința unor proiecte de investiții în infrastructura rutieră a fost relativ atenuat de declarațiile făcute de șeful de la Dezvoltare.
Una peste alta, Cseke Attila a precizat în mai multe rânduri că, pentru ca Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA) să preia, prin Compania Națională de Investiții (CNI), proiecte de infrastructură din Prahova, acestea trebuie mai întâi să aibă toate documentațiile și avizele necesare. Așadar, deocamdată, nici vorbă de exemplu de finanțare pentru centura ocolitoare Bușteni-Azuga prin intermediul Ministerului Dezvoltării, deși președintele CJ Prahova dăduse drept variantă de finanțare a acestui proiect inclusiv MLPDA, prin CNI.

Mult mai realist, ministrul Cseke Attila a mai atenuat ieri din entuziasmul președintelui CJ Prahova, Iulian Dumitrescu, în privința posibilităților de finanțare prin Compania Națională de Investiții (care aparține de Ministerul Dezvoltării) a unor proiecte de centuri ocolitoare, aflate acum în licitații pentru studii de fezabilitate.
Deși șeful Consiliului Județean Prahova a enumerat trei posibilități de finanțare a centurii ocolitoare a orașelor Bușteni și Azuga, respectiv un împrumut făcut de Consiliul Județean, Compania Națională de Investiții și vestitul Plan Național de Redresare și Reziliență (încă neaprobat și încă în fază de proiect), întrebat dacă au existat discuții pe această temă la nivelul Ministerului Dezvoltării, Cseke Attila a negat că ar fi fost abordat acest subiect privitor la o posibilă finanțare prin CNI a centurii ocolitoare de la Bușteni-Azuga. „Este o procedură de durată, proiectul este important, dar trebuie urmată procedura legală”, a ținut să precizeze ministrul Dezvoltării.
Miercuri, reprezentanții Consiliului Județean Prahova au anunțat că a fost parafat contractul de prestări servicii pentru realizarea studiului de fezabilitate al centurii ocolitoare Bușteni-Azuga, documentație care se pare că ar trebui să fie gata într-un interval de 90 de zile. Deși miercuri fusese prezentat drept „primul pas pentru executarea în regim de urgență a șoselei de centură Bușteni-Azuga”, se dovedește că acest proiect nu are nicio finanțare concretă, cel puțin în prezent, pentru a fi realizat.
Pe de altă parte, Cseke Attila a venit cu detalii despre un alt proiect de infrastructură, care este deja parțial în execuție – de modernizare a DJ102I Valea Doftanei – Brădet (județul Brașov). În acestă privință, ministrul a declarat că proiectul este la Compania Națională de Investiții, fiind necesare însă mai multe avize, inclusiv pentru scoaterea unor suprafețe din fondul forestier. Nu se poate discuta deocamdată despre preluarea întregului drum județean, adică și a porțiunii de la Bănești la Valea Doftanei, așa cum speră președintele CJ Prahova, Iulian Dumitrescu.
Alte anunțuri făcute de Cseke Attila la Ploiești au fost cele legate de pregătirea documentației pentru achiziționarea a 2.000 de microbuze școlare la nivel național, de proiectul aprobării indicatorilor tehnico-economici pentru continuarea și finalizarea lucrărilor la Spitalul Orășenesc Sinaia. În acest caz, ministrul a declarat că termenul de execuție este de 60 de luni, dar a ținut să precizeze că, până la demararea lucrărilor, mai este de trecut și peste procedura de achiziție publică destinată finalizării spitalului sinăian.
O concluzie în urma vizitei de ieri a ministrului Cseke Attila: documentațiile pentru proiecte concrete nu sunt chiar atât de simplu de realizat. Iar atunci când nu există nici fonduri disponibile, studiile de fezabilitate rămân doar schițe pe hârtie.