Clermont-Ferrand (Franța), 1891. Un ciclist are o pană și merge la o fabrică din apropiere pentru ajutor. Acolo îl întâlnește pe Edouard, un om de afaceri dedicat fabricării plăcuțelor de frână. Schimbarea unei roți de bicicletă la sfârșitul anilor 1800 putea dura câteva ore, dar Edouard va imagina o afacere: crearea de anvelope detașabile pe care oricine le poate înlocui în mai puțin de o jumătate de oră. Astăzi, 130 de ani mai târziu, există două lucruri care nu s-au schimbat. Se fac în continuare pene la roți și afacerea care a apărut în acea zi este încă în vigoare. Un amănunt: numele de familie al lui Edouard era Michelin.

Compania familiei sale fusese creată în 1832, când doi veri, Aristide Barbier și Nicolas Edouard Daubrée, au deschis o mică fabrică pentru utilaje agricole. Ulterior, ei descoperă potențialul cauciucului vulcanizat și încep să producă garnituri, curele, supape și conducte din acest material. Astfel s-a născut Sociéte Michelin, compania pe care Edouard și André Michelin au moștenit-o de la familia lor în 1889, cu doar doi ani înainte de pana care le-a schimbat istoria.

Anvelopa ușor demontabilă va fi un succes din același an, mulțumită lui Carlos Terront, singurul ciclist care a folosit-o în clasica cursă Paris-Brest-Paris în 1891. Victoria sa în acea cursă a cucerit publicul și, doar un an mai târziu, peste 10.000 de bicicliștii francezi foloseau deja produse Michelin.

Anvelope Michelin – vezi ofertele pe Emag

Cu afacerea pe roți, Michelin a urcat un nou vârf odată cu introducerea în 1895 a Eclair, o mașină proiectată de firmă și echipată cu anvelope (prima anvelopă pentru mașini fusese introdusă cu un an mai devreme). Două noutăți vor aduce noul secol: nașterea Bibendum (faimoasa mascotă Michelin) și Ghidul Roșu al companiei franceze. Și totul, în ciuda faptului că, în 1900, mai puțin de 3.000 de mașini circulau pe drumurile din Franța.

Mai multe piețe și produse

Secolul 20 va aduce noutăți pentru companie în două domenii diferite. Pe de o parte, Michelin se extinde din Franța și instalează fabrici lângă principalele centre ale industriei auto din Europa și Statele Unite. În plus, compania începe să fabrice anvelope pentru motociclete și lansează o campanie de îmbunătățire a siguranței rutiere. Marcarea cu borne kilometrice a drumurilor franceze va fi una dintre inițiativele sale, la fel ca dezvoltarea jantei de oțel detașabil, care va da naștere la roata de rezervă pe care noi toți acum o transportăm în mașinile noastre.

Anvelope eMag

Și cum s-a descurcat compania în cele două războaie mondiale? Contrar a ceea ce s-a întâmplat cu multe alte organizații, ambele conflagrații au ajutat Michelin la dezvoltarea viitoarelor afaceri. De exemplu, în timpul primului război mondial, compania franceză a fabricat aproape 2.000 de avioane, a dezvoltat roata din cauciuc negru cu caneluri (care a sporit aderența și a redus uzura anvelopelor) și a participat la construcția primei piste de aeroport de beton din lume. Până atunci, atât decolarea, cât și aterizarea erau foarte dificile când ploua.

Când a izbucnit cel de-al doilea război mondial, industria automobilelor decolase deja și anvelopele erau capabile să reziste la 30.000 de kilometri, dar lipsa materiilor prime a redus producția, iar Michelin a fost dedicată fabricării produselor de primă necesitate. În ciuda acestui fapt, această etapă va servi pentru a cerceta noi produse, precum anvelopa cu structură radială, care a fost dezvoltată în timpul războiului și care va defini anvelopa viitorului.

Ar trebui spus ca o curiozitate că în timpul războaielor mondiale publicarea Ghidului Michelin a fost suspendată, dar aliații au decis să tipărească ediția din 1939 la Washington datorită planurilor detaliate ale orașelor pe care le-a încorporat și datorită fricii că avansarea trupelor va fi încetinită de lipsa de semnalizatoare pe drumurile din Franța. Astfel, ofițerii care au aterizat în Normandia în celebra D-Day au făcut acest lucru cu ghidul lor Michelin în mâini. Singura diferență a exemplarelor din 1939 față de celelalte din alți ani este că pe copertă se putea citi mențiunea: „Doar pentru uz oficial”.

Anvelope Michelin – oferte online emag

În afară de nașterea primelor metrouri pe roți din lume (Paris, Montreal, Tokyo sau Mexico City), anii de după război vor fi marcați de succesul anvelopei radiale, un sistem care va fi instalat pe mașinile lor de către marea majoritate a producătorilor europeni. Michelin va deschide 15 noi fabrici în 15 ani și își va vinde produsele în 140 de țări până în 1970. La sfârșitul următorului deceniu, firma va deveni furnizor al echipei Ferrari F1, ceea ce a ajutat la dezvoltarea și se va consolida ca un brand de frunte în acest sector. Michelin are în prezent peste 70 de fabrici în întreaga lume, în total peste 130.000 de angajați și își vinde produsele în peste 170 de țări.