Violeta Stoica
Locuitorii comunei Dumbrava privesc cu mare reticență anunțurile făcute, tot mai des, de către ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, referitor la autostrada Ploiești – Buzău, al cărei punct de plecare ar urma să fie pe raza localității lor, undeva între satele Dumbrava și Ciupelnița.
De altfel, comuna Dumbrava ar fi probabil singura localitate prahoveană care s-ar putea lăuda cu două autostrăzi care ar traversa teritoriul unității administrativ-teritoriale! Însă, până departe mai este mult timp!
Chiar dacă ministrul Drulă a anunțat, miercuri, că până la finalul lunii mai, va fi lansată licitația pentru execuția lucrărilor la tronsonul Ploiești (Dumbrava)-Buzău din autostrada A7, lucrurile nu sunt chiar așa simple precum par. Pentru că avem precedentul autostrăzii Ploiești-Brașov, înțepenit în stadiul de studii și de licitații de zeci de ani!
Ce spune Cătălin Drulă? “A7: Am aprobat în ședința de guvern indicatorii tehnico-economici ai autostrăzii Ploiești-Buzău. 63 de km. 6 noduri rutiere. 160 de hectare de perdele forestiere. 42 de poduri și pasaje. 4 spații de servicii generoase cu infrastructura pentru vehicule electrice. Până la sfârșitul lunii, scoatem la licitație execuția lucrărilor. Vor urma secțiunile Buzău-Focșani, Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani, la câteva luni distanță”.
Traseul autostrăzii Ploiești – Buzău străbate, conform documentației întocmite, teritoriul administrativ al județelor Prahova și Buzău, respectiv al comunelor prahovene Dumbrava, Râfov, Albești-Paleologu, Drăgănești, Tomșani, Colceag, Baba Ana și al localităților buzoiene Buzău, Stâlpu, Ulmeni, Pietroasele, Săhăteni.
Lungimea totală a traseului este de circa 63,25 km și se împarte în trei tronsoane: Tronsonul 1: de la Dumbrava (nod cu autostrada București – Ploiești) la Mizil (DJ 100C); Tronsonul 2: de la Mizil (DJ 100C) la Stâlpu (km 49+350); Tronsonul 3: din zona localității Stâlpu (km 49+350) la municipiul Buzău (DN 2B).
Traseul autostrăzii Ploiești – Buzău se desprinde din autostrada A3 (km 53+000), în dreptul localității Dumbrava, prin intermediul unui nod rutier de tip „trompetă”, care asigură o viteză de circulație de 80 km/h.
După desprinderea din nodul rutier, traseul traversează calea ferată Ploiești – Urziceni și DJ 101F ce face legătura între localitățile Dumbrava (ocolită pe la sud) și Ciupelnița (ocolită pe la nord), iar localitatea Trestienii de Jos este ocolită pe la nord și urmează, mai apoi, direcția NE, traversând o serie de canale de irigații existente, râul Cricovul Sărat și mai departe DN 1D (unde se propune realizarea unui nod rutier de tip treflă completă), geometria bretelelor nodului rutier asigurând o viteză de 60 km/h, iar circulația pe acestea desfășurându-se unidirecțional. Traseul urmează apoi drumul spre Mizil și spre județul Buzău.