N. D.

Prin intermediul unui comunicat de presă, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – Filiala Prahova a făcut publice o serie de recomandări în contextul în care acum este perioada cumpărăturilor pentru Paște.
• Cumpărarea cărnii
Achiziționarea cărnii – inclusiv a cărnii de miel – se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate – măcelării, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe – și trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar, în aceste condiții existând garanția unui produs sigur, care nu va afecta sănătatea. Este de evitat cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din ”portbagajele mașinilor” chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu va putea elibera bon de casă cu care poată fi justificată tranzacția comercială, în cazul în care se dorește să se facă o reclamație ulterioară. Mai mult decât atât, există riscul să fie achiziționat un produs neconform sau chiar nesigur care poate să afecteze sănătatea. Trebuie verificate proprietățile organoleptice ale produselor, semnele de alterare, modificări ale aspectului – aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor etc. -, ale culorii (culoare modificată), ale consistenței, prezența corpurilor străine etc. Carnea proprie consumului trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață, cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt. Ca o măsură de prevedere suplimentară, este bine să se observe, la mielul cumpărat, copita și dentiția specifice ierbivorelor – la dentiție se va urmări, în special, lipsa caninilor. Se va acorda atenție prețului afișat și se va verifica și concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă. Carnea achiziționată sub formă refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider.
• Ouăle
Ouăle trebuie cumpărate numai din locuri special amenajate, autorizate. De evitat cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri străine, fără mirosuri străine. La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar galbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș. În cazul ouălor vândute în vrac trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind: categoria de calitate (A); categoria de greutate. Clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate: XL – foarte mare, greutate mai mare sau egală cu 73 g; L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g; M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g; S – mic: greutate mai mică de 53 g; o indicație a metodei de creștere a găinilor; o explicație a semnificației codului producătorului; data de valabilitate minimă.
• Comercializarea vopselei de ouă
Vopseaua de ouă trebuie achiziționată numai din locuri autorizate. Se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare și data durabilității minimale. Atenție! Nu utilizați, la vopsirea ouălor, vopsea realizată pentru alte destinații, precum cea tipografică sau cea pentru textile. Deși rezultatele sunt spectaculoase, utilizarea altor tipuri de vopsele poate prezenta un posibil pericol pentru sănătate.
• Produsele de patiserie
Achiziționarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.) trebuie făcută numai din locuri autorizate. Spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute, iar personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară a produselor. Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna. Pentru produsele de patiserie preambalate, etichetele trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa operatorului economic împuternicit cu informarea consumatorilor, lista ingredientelor, proporția din ingredientele care sunt înscrise în denumirea produsului (exemplu: cu nucă, stafide etc), componentele cu posibile efecte alergene( sunt scoase în evidență față de restul informațiilor), data durabilității minimale; cantitatea netă, condițiile speciale de păstrare, declarația nutrițională.
• Dulciurile
La comercializarea ciocolatei, a produselor din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine etc), etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa operatorului economic împuternicit cu informarea consumatorilor, lista ingredientelor, proporția din ingredientele care sunt înscrise în denumirea produsului ( ex; cu arahide, cu alune de pădure, cu stafide etc), componentele cu posibile efecte alergene( sunt scoase în evidență față de restul informațiilor), data durabilității minimale; cantitatea netă, condițiile speciale de păstrare, declarația nutrițională. În cazul produselor provenite din terţe ţări (din import) se vor înscrie numele și adresa importatorului. Produsele provenite din afara României trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română. Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează, în mod obligatoriu, conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “substanța uscată de cacao…% minimum”; în cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură; o mențiune privind adaosul de cafea; o mențiune privind adaosul de băuturi spirtoase, atunci când acesta depășeste 1,2 % din masa produsului. Dupa cumpărare, trebuie verificate, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor de alterare, modificări ale aspectului, culorii (culoare modificată), consistența, prezența corpurilor străine etc. Drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă. Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate; evitați cumpărarea de produse de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic.
• Băuturile alcoolice
La comercializarea vinurilor, conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea produsului, denumirea și adresa producătorului/importatorului/îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru vinurile care au concentrația alcoolică mai mică de 10% vol., componentele cu posibile efecte alergene; aspectul lichidului: culoare corespunzatoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie.