Violeta Stoica

 

Revocarea HCJ 140/2020, prin care s-a aprobat o primă reducere de posturi la Consiliul Județean Prahova, și propunerea unei noi organigrame, ce vor fi pe ordinea de zi a ședinței consilierilor județeni, programată pentru miercuri, 27 ianuarie, confirmă faptul că prima hotărâre, dată în 13 noiembrie 2020, a fost adoptată în grabă, pentru ca disponibilizările de personal din rândul bugetarilor să dea bine în campania electorală pentru parlamentare. Iar faptul că magistrații de la Tribunalul Prahova le-au dat câștig de cauză angajaților, prin decizia de suspendare a HCJ 140/2020, i-a determinat pe cei din conducerea Consiliului Județean Prahova să renunțe la prima variantă de reorganizare prin disponibilizare de personal.
Chiar și așa, prima hotărâre din 13 noiembrie 2020 a produs efectul scontat, pentru că mulți dintre foștii șefi de direcție din cadrul CJ Prahova au plecat înainte ca judecătorii să suspende acea decizie luată “pe picior”. În locul lor fiind aduse prin transfer persoane pentru care nici nu s-a pus problema susținerii unui examen pe post!
Este justificată și corectă din punct de vedere legal o a doua modificare de organigramă la interval de numai două luni? Probabil că răspunsul va veni tot de la instanțele de judecată.

 

Săptămâna viitoare se reeditează situația din data de 13 noiembrie 2020, când consilierii județeni au aprobat (cu neparticiparea la vot a celor de la PSD și PPUSL) reducerea numărului de posturi din organigrama Consiliului Județean Prahova. Miercuri, pe 27 ianuarie, la numai două luni de la decizia respectivă, președintele CJ Prahova, liberalul Iulian Dumitrescu, propune revocarea HCJ 140/2020 și aprobarea unei alte organigrame și a unui alt stat de funcții în cadrul instituției.

Mai mult decât atât, Dumitrescu vine cu propunerea desființării a două direcții care se aflau în subordinea Consiliului Județean – Direcția Județeană de Pază și Direcția Judeţeană de Protecţia Plantelor şi de Întreţinere a Drumurilor Judeţene Prahova.
Proiectul de hotărâre pentru reorganizarea aparatului propriu al Consiliului Județean Prahova vizează aprobarea organigramei, a statul de funcții și a regulamentului de organizare și funcționare ale aparatului de specialitate al Consiliului Județean Prahova, care va produce efecte depline și noile structuri aprobate vor fi funcționale începând cu data de 31 martie 2021. La data intrării în vigoare a acestei hotărâri se vor revoca prevederile Hotărârii nr.140/2020 a Consiliului Județean Prahova, care a fost atacată în instanță de către angajații care se aflau pe lista reducerii de personal. În cadrul acestui proiect de hotărâre care va fi discutat miercuri, 27 ianuarie, se stabilește și că Iulian Dumitrescu, președintele Consiliului Județean Prahova, va aproba Metodologia privind organizarea și desfășurarea examenului pentru funcționarii publici și pentru personalul contractual din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Județean Prahova ale căror funcții au fost supuse reorganizării. Aici apare o problemă. Mulți dintre cei care se vor afla din nou pe lista disponibilizărilor vor fi aceleași persoane care erau vizate și după aprobarea primei modificări de organigramă. Ce înseamnă acest lucru? Tot ei vor fi din nou supuși concursurilor pe post! Asta în timp ce în Consiliul Județean Prahova au fost transferați “în interesul serviciului” mulți funcționari de la instituții din alte zone din țară, majoritatea acestora ajungând să ocupe funcțiile de conducere rămase special în prima organigramă.
“Luând în considerare contextul bugetar actual, în care utilizarea fondurilor publice trebuie să fie ţintită şi atent direcţionată în principal pentru stimularea investiţiilor în economie şi finanţarea măsurilor în planul sănătăţii publice și având în vedere necesitatea păstrării echilibrelor bugetare prin adoptarea de măsuri menite să limiteze creşterea cheltuielilor bugetare permanente, este necesară și oportună îmbunătățirea și eficientizarea funcționalității activității aparatului de specialitate al Consiliului Județean Prahova prin aplicarea principiilor meritocrației și responsabilității și gestionarea eficientă a resurselor umane și financiare”, se arată în proiectul care va fi supus aprobării miercurea viitoare, în care se mai arată și că din numărul total aprobat de funcții pentru aparatul de specialitate și alte categorii de personal (247), din care 196 sunt funcții publice, ar urma să rămână 151 din care 121 de funcții publice. “Modificările menționate determină o economie la bugetul intituției previzionat pentru anii 2021-2024 în sumă de circa 46.000 mii lei, respectiv 11 .500 mii lei anual. (…) Având în vedere faptul că, în anul 2021 cuantumul salariului se menține la nivelul lunii decembrie 2020, pentru 96 funcții propuse pentru desființare prin reorganizarea activității se previzionează că suma de 96 x10.000=960.000 lei/lună x12 luni = aproximativ 11.500 mii lei /anual reprezintă economie la cheltuiala de personal din secțiunea funcționare a bugetului”, se arată în același document.

Două direcții desființate. Se pregătește externalizarea serviciilor!

Tot miercuri, 27 ianuarie, consilierii județeni ar urma să taie în carne vie și prin desființarea a două direcții subordonate Consiliului Județean Prahova: Direcția Județeană de Pază și Direcția Judeţeană de Protecţia Plantelor şi de Întreţinere a Drumurilor Judeţene Prahova.
Angajații celor două direcții ar urma să rămână șomeri din 1 Martie 2021. Astfel, din această dată se desființează posturile existente în organigrama Direcţiei Judeţene de Pază Prahova, respectiv un număr de 159 posturi din care 24 posturi – funcții publice și 135 posturi de natură contractuală. În acest caz, conform datelor din proiectul de hotărâre, „acest demers determină o economie la bugetul județului pentru anii 2021-2024 în sumă de circa 46.272 mii lei, respectiv 11.568 mii lei anual”. Nu se precizează nimic despre cât va costa externalizarea serviciilor prestate de către angajații Direcției Județene de Pază, lucru care ar fi trebuit să existe în proiect, comparativ cu cheltuielile prezentate anterior. Se precizează doar că, în cazul externalizării, “pentru asigurarea protecției salariaților”, se va urmări preluarea personalului actual al Direcției Județene de Paza de către societatea specializată căreia i se va încredința prestarea acestui serviciu.
La rând, în ședința de miercuri, va intra și desființarea, tot de la 1 Martie, a Direcției Judeţene de Protecţia Plantelor şi de Întreţinere a Drumurilor Judeţene Prahova, în acest caz fiind vorba despre 59 de posturi de natură contractuală și despre o „economie la bugetul județului pentru anii 2021-2024 în sumă de circa 30.416 mii lei, respectiv 7.604. mii lei anual”. Și aceste servicii ar urma să fie externalizate, pentru că, în ambele cazuri de desființare a direcțiilor precizate, procesul externalizării este prezentat ca unul firesc: “Externalizare (sic!), ca fenomen, a fost introdusă în sfera managementului strategic de către profesorul Michael E. Porter, (outside resourcing), discuţia purtându-se asupra modului în care o entitate ar trebui să-şi stabilească strategiile şi cât de important este ca entitatea să se concentreze pe competenţele pe care le deţine şi să le externalizeze pe celelalte, toate acestea generând reducerea costurilor, precum şi o mai mare flexibilitate. Prin această externalizare se valorifică la un nivel superior capacitatea administrativa a Județului Prahova, așa cum este ea definită la litera o) a art.5 din Codul administrativ”.
Teoria externalizării, introdusă “strategic” în ambele proiecte de hotărâre pentru desființarea celor două direcții ale CJ Prahova, nu demonstrează și faptul că, în cazurile de față, cheltuielile ulterioare vor fi semnificativ mai mici.