Violeta Stoica

 

Românii s-au obișnuit deja cu tentativele eșuate ale construirii uneia dintre cele mai așteptate bucăți de autostradă din țară – Ploiești-Comanic-Brașov! Însă, în an electoral, guvernanții încearcă să prezinte în roz situația, lansând o serie de proceduri de achiziție pe zona Văii Prahovei, astfel încât să se dea senzația că lucrurile evoluează în privința acestui proiect vechi de zeci de ani.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a ieșit cu informații care, privite de departe, par a fi semnul că totuși ceva se mișcă. Dar este aceasta realitatea?
CNAIR a anunțat că sunt deschise ofertele pentru unele lucrări de infrastructură în localități din nordul Prahovei, iar cea mai nouă informație dată publicității este aceea că a fost desemnat câștigătorul contractului pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic necesare construcției Nodului Rutier Comarnic Nord, un contract de 1,368 de milioane de lei fără TVA, semnat cu SC TPF INGINERIE SRL.
Nodul rutier Comarnic este doar o frântură din marele proiect, iar capacitatea de a rezolva această situație a modernizării infrastructurii rutiere în nordul județului Prahova este sintetizată de către reprezentanții Asociației Pro Infrastructură – “lucrurile nu sunt la fel de roz precum încearcă guvernanții să le descrie”…

 

CNAIR a venit cu precizări referitoare și la celelalte două proceduri de achiziție publică aferente realizării autostrăzii, adică privind proiectarea și execuția „Autostrăzii București – Brașov, km 0+000 – km 173+300, sector Comarnic – Predeal, secţiunea Comarnic km. 110+600 – km. 115+800” și privind completarea /revizuirea Studiului de Fezabilitate, elaborarea Proiectului Tehnic, pentru «Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov», în care termenele limită pentru primirea ofertelor au fost stabilite pentru data de 2 noiembrie 2020, ora 15:00, și respectiv 9 noiembrie 2020, ora 15:00.
CNAIR mai are “în lucru” și alte obiective de senzație pe Valea Prahovei: studii și proiecte tehnice pentru un pasaj rutier la intersecția DN1 cu Bulevardul Republicii (Sinaia Sud) și pentru alte două pasaje rutiere subterane sau supraterane la Azuga și Comarnic.
Și asta nu e tot: mai sunt în licitare și studiile de fezabilitate și proiectele tehnice pentru alte trei pasaje pietonale pe DN1, aflate la intersecție DN 1 cu str. Crinului (Poiana Țapului); amenajare pasaj pietonal subteran – intersecție DN 1 cu str. Telecabinei (Bușteni); Amenajare pasaj pietonal subteran – intersecție DN 1 cu str. Panduri (Predeal)”.
Cât de mult vor ajuta aceste pasaje descongestionarea traficului de weekend pe DN1, de la Comarnic la Azuga, rămâne de văzut… Şi la fel dacă vor avea și o finalitate toate aceste documentații pentru construirea fără număr de pasaje rutiere și pietonale.

O analiză „la rece”

Asociația Pro Infrastructură, unul dintre cei mai vehemenți critici ai modului în care este administrată infrastructura rutieră a României, arăta, la începutul lunii octombrie: “În ultimele săptămâni, CNAIR a lansat o serie de licitații pentru pregătirea sau execuția lucrărilor pe Autostrada A3 Ploiești-Comarnic-Brașov. Am analizat documentația din cadrul acestor licitații și putem spune că lucrurile nu sunt la fel de roz precum încearcă guvernanții să le descrie. Centura Comarnic, în lungime de 5,2 km, a fost scoasă la licitaţie pentru proiectare și execuție (305 milioane lei valoarea estimată) la finalul lui august (…). Studiul de fezabilitate ce stă la baza acestui proiect datează din 2006. Discutăm despre un traseu ce merge de-a lungul râului Prahova prin albia acestuia, fiind incluse numeroase lucrări de regularizare ce nu au nicio legătură cu bunele practici prietenoase cu mediul înconjurător. O licitație similară a fost anulată în 2015 din lipsă de ofertanți valizi. Chiar dacă acest proiect se va construi, el va fi inutilizabil în primă fază, neexistând o descărcare a traficului în DN1 în partea de nord a Comarnicului.(…) Pe restul sectorului dintre Ploiești și
Brașov, CNAIR a lansat la începutul lui septembrie (57 milioane lei valoarea estimată) o licitație pentru revizuirea studiului din 2006 amintit mai sus și realizarea proiectului tehnic, obținerea avizelor, a acordului de mediu și a autorizației de construire. Deși declarativ se dorește modificarea traseului din 2006 cu unul alternativ care să nu taie stațiunile de pe Valea Prahovei în două, care să nu presupună regularizarea râului Prahova și care să nu demoleze zeci de imobile, caietul de sarcini spune că varianta din 2006 va fi calificată direct în finala analizei alternativelor de traseu. Existând deja această variantă studiată, va fi mai avantajos
pentru viitorul prestator să proiecteze pe același traseu decât să analizeze o soluție complet nouă ce ar presupune numeroase tunele și viaducte scump de investigat. În plus, plățile spre prestator vor fi realizate doar la finalul studiilor cu excepția celor geotehnice unde se permit plăți parțiale, creând premisele pentru aceeași
modalitate lentă și necalitativă de realizare a serviciilor în lipsa fluxului de numerar corespunzător.
Solicităm CNAIR și decidenților din Ministerul Transporturilor mai multă responsabilitate și viziune în dezvoltarea Autostrăzii Ploiești-Comarnic-Brașov”.