Ministerul Afacerilor Externe urmăreşte îndeaproape evoluţiile cu privire la tranzitul cetăţenilor români prin punctul de trecere a frontierei Kulata – Promachonas şi continuă dialogul cu autorităţile elene pentru identificarea de soluţii necesare reducerii timpului de aşteptare şi prevenirea unor astfel de situaţii în perioada următoare, potrivit Agerpres.
Totodată, MAE menţionează că autorităţile elene competente pot modifica fără preaviz condiţiile de intrare pe teritoriul naţional, în funcţie de numărul de noi cazuri de infecţie cu SARS-CoV-2 ce vor fi înregistrate pe parcurs.
MAE mai precizează, într-un comunicat transmis AGERPRES, că în cursul dimineţii de luni, blocajele au fost determinate şi de decizia autorităţilor elene de a nu mai permite intrarea pe teritoriul Greciei a cetăţenilor sârbi.
Potrivit informaţiilor comunicate de reprezentantul Consulatului General al României la Salonic, aflat la faţa locului, coloana de autovehicule aflată în aşteptare pentru accesul în punctul de frontieră se întinde, la acest moment, pe o lungime de sub 3 kilometri, timpul de aşteptare fiind de aproximativ 1 oră şi 30 de minute. Accesul autoturismelor se realizează pe patru benzi, fiind operaţionale şi trei puncte de testare pentru infecţia cu COVID-19. Durata procedurilor efective de verificare a documentelor şi efectuarea testării este de aproximativ 3 – 4 minute.
Ca şi în zilele anterioare, reprezentanţi ai Consulatului de la Salonic sunt prezenţi în punctul de trecere a frontierei pentru a se asigura că cetăţenii români primesc asistenţă consulară, dacă este cazul, arată MAE.
Totodată, pentru a evita timpi suplimentari de aşteptare la frontieră, Ministerul Afacerilor Externe subliniază că este important ca cetăţenii români să completeze formularul electronic (Passenger Locator Form) disponibil la adresa https://travel.gov.gr, cu cel puţin 48 de ore anterior deplasării, şi să obţină în timp util codul de confirmare a înregistrării, care va trebui prezentat la frontieră, în format digital sau tipărit.
Ministerul Afacerilor Externe reaminteşte că cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Atena 00302106774035 şi Consulatului General al României de la Salonic 00302310340088, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanenţă. De asemenea, cetăţenii români, care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie şi telefonul de urgenţă al misiunii diplomatice a României în Republica Elenă 00306978996222 şi al Consulatului General al României de la Salonic 00306946049076.
Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet https://www.mae.ro/node/51914, https://atena.mae.ro, https://salonic.mae.ro, https://ec.europa.eu/consularprotection/content/travel-advice_ro şi www.mae.ro şi reaminteşte faptul că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia „Călătoreşte în siguranţă”, care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie.