Violeta Stoica
Prahovenii și toți șoferii care tranzitează județul Prahova așteaptă de zeci de ani modernizarea infrastructurii rutiere îmbătrânite sau – mai mult decât atât – apariția unor noi drumuri cu regim de viteză crescut, așa cum sunt autostrăzile și drumurile expres.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are, pe hârtie, o rețea impresionantă de autostrăzi, centuri ocolitoare și drumuri expres care străbate întreaga țară, iar județul Prahova nu face excepție.
Mulți dintre prahoveni probabil nici nu au auzit despre drumurile expres Ploiești-Găești şi Ploiești-Buzău, sau despre centura ocolitoare a orașului Comarnic, dar, cu siguranță, toți românii așteaptă cu sufletul la gură (sau poate unii au și renunțat la acest vis) construirea autostrăzii Comarnic – Brașov.
Cum prezintă CNAIR proiectele din județul Prahova, aflați în pagina a treia a ziarului Prahova.
O hartă interactivă publicată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care poate fi consultată de către orice persoană interesată de proiectele existente în rețeaua de drumuri naționale din România, prezintă și situația actualizată a obiectivelor de investiții.
Pentru Prahova există mai multe proiecte. Din păcate, toate doar pe hârtie, pentru că – din diferite motive asupra cărora nu insistăm acum – nu s-au găsit căile de rezolvare a problemelor de modernizare a infrastructurii rutiere de nivel național, adică a drumurilor expres și a autostrăzilor care ar fi trebuit să existe deja de ceva vreme în județul nostru.
Care este stadiul proiectelor, prezentat de CNAIR?
1. Drumul expres Ploiești-Găești. Conform informațiilor oficiale, acesta face parte din categoria drumurilor expres în pregătire faza proiectare (SF, PT). Artera rutieră ar trebui să aibă 74,2 km, la o valoare totală de 1,671 de miliarde de lei. În cadrul licitației de atribuire a contractului de proiectare, CNAIR estimează că la finalul lunii iulie ar urma să fie comunicat oficial numele ofertantului câștigător, iar în cazul în care nu vor exista contestații, în jurul datei de 10 august, să fie semnat și contractul de servicii.
2. Drumul expres Ploiești-Buzău (de fapt Dumbrava-Buzău, prin conectare la A3), aflat în categoria drumurilor de mare viteză în pregătire a proiectării, ar urma să aibă 65 de kilometri. În prezent, firma CONSITRANS lucrează- în urma semnării contractului cu CNAIR- la elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehic. Contractul, încheiat în 2018, ar urma să se finalizeze în 2021. Valoarea proiectului a fost estimată la 1,1 miliarde de lei fără TVA. Conform datelor oficiale, în acest contract în derulare, a fost finalizată analiza multicriterială nr. 1 și se estimează ca, până în iulie 2020, să se finalizeze și analiza multicriterială nr. 2, ambele părți integrante ale SF și PT.
3. Despre autostrada Ploiești-Brașov, toate sunt așa cum erau și în urmă cu cinci și în urmă cu 40 de ani! Doar proiectul și nici acesta complet, pentru că s-au demarat lucrările doar pe o mică porțiune din capătul dinspre Brașov, respectiv Brașov-Cristian. CNAIR pregătește pentru cei 41,7 kilometri rămași spre Ploiești documentația pentru lansarea licitației destinate contractului de proiectare, care ar trebui să fie finalizată în luna iunie 2020.
4. Legat oarecum de autostrada Ploiești – Brașov, separat, este proiectul variantei ocolitoare Comarnic, în lungime totală de șapte kilometri, și acesta rămas la faza de proiectare. În acest caz, CNAIR pregătește documentația pentru licitația care vizează atribuirea contractului de proiectare și execuție – mod de descărcare. Și aici există doar date estimative, respectiv de începere – în 2021 și de finalizare – în 2023, la o valoare a proiectului de 384 de milioane de lei.
Așa arată, pe hârtie, rețeaua de drumuri de mare viteză din județul Prahova. Proiecte mult-așteptate de către prahoveni și nu numai de către ei, majoritatea obiectivelor – încremenite în timp și spațiu.