N. D.

Mediul de afaceri a fost vizibil afectat de pandemie, viitorul fiind privit cu scepticism, dovadă că, potrivit unui recent sudiu, când e vorba despre sprijin de la centru, 72% din reprezentanții mediului de afaceri nu au încredere în instituțiile statului. Astfel, potrivit studiului cu tema ”Impactul pandemiei de Covid-19 în mediul de afaceri din România”, realizat de MKOR Consulting, 91% dintre companii se simt afectate de epidemia de Coronavirus, cu un impact total mediu de minus 10,2% pentru 2020, cifrele fiind în concordanță cu prognoza estimată de Comisia Europeană, care avertizează asupra unei scăderi de 7,5%. Impactul mediu estimat este de 100.000 de Euro, cu până la 100% din cifra de afaceri, iar cu cât reprezentanții companiilor sunt mai pesimiști în privința evoluției pe anul acesta, cu atât valoarea medie a impactului este în creștere. Cele mai vizibile efecte ale pandemiei sunt reducerea cifrei de afaceri și impactul produs de suspendarea activităților companiei, cele mai multe societăți luând măsuri pentru a supraviețui crizei provocate de pandemie imediat după decretarea situației de urgență.Totodată, microîntreprinderile tind să fie cele mai afectate, deși ele sunt mai puțin sensibile la efectele cauzate de indisponibilitatea personalului, având foarte puțini angajați. ”72% dintre respondenți au un nivel scăzut de încredere, 25% un nivel mediu de încredere și doar 4% se arată foarte încrezători în modul în care Guvernul va gestiona criza actuală. Cei mai îngrijorați se arată reprezentanții microîntreprinderilor, în timp ce întreprinderile medii au cel mai crescut grad de încredere”, se arată în studiul menționat. Companiile își doresc o abordare strategică a soluțiilor din partea statului. Cele mai așteptate sunt reducerile și scutirile de taxe, respectiv ajutoarele din partea statului pentru sprijinirea investițiilor după perioada de pandemie, iar organizațiile medii și mari au o tendință mai crescută de a solicita măsuri de extindere a aplicabilității șomajului tehnic.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 243 de companii din România, în perioada 25-30 aprilie, după anunțarea ridicării stării de urgență, din 15 mai. Structura companiilor care au participat la acest sondaj a fost : 89% afaceri antreprenoriale, 5% companii multinaționale, 2% ONG-uri și 4% alt tip de organizație. După mărimea organizației, eșantionul este format din 67% microîntreprinderi, 22% întreprinderi mici, 8% întreprinderi medii și 3% întreprinderi mari.